Venäjän kunniakonsulipiste

Tehtävät

Maakuntaneuvos Pauli Saapunki toimii Venäjän kunniakonsulina Pohjois-Pohjanmaan, Kainuun, Keski-Pohjanmaan, Lapin ja Pohjois-Karjalan maakunnissa, asemapaikkanaan Kuusamo. Kainuun liitto avustaa kunniakonsuli Saapunkia hänen tehtävässään Kainuun alueella.

Maakuntaneuvos Pauli Saapunki toimii Venäjän kunniakonsulina Pohjois-Pohjanmaan, Kainuun, Keski-Pohjanmaan, Lapin ja Pohjois-Karjalan maakunnissa asemapaikkanaan Kuusamo.

Kunniakonsuli valvoo Venäjän federaation, sen kansalaisten ja yritysten oikeuksia ja intressejä toimialueellaan. Kunniakonsuli myös edistää Venäjän ja asemamaan yhteistyösuhteiden kehitystä, taloudellisten, kaupallisten, tieteellisten, kulttuuristen ja muiden yhteyksien laajentamista.

Kunniakonsulin tehtäviin kuuluu mm. toimialueellaan tilapäisesti oleskelevien tai pysyvästi asuvien Venäjän kansalaisten vastaanotto, rekisteröinti ja edustaminen asemamaan virastoissa. Lisäksi kunniakonsuli toimii kahdenvälisten yhteyksien vahvistamiseksi talouden, kulttuurin, tieteen aloilla sekä Suomen ja Venäjän alueiden yhteistyön edistämiseksi.

Kunniakonsuli ei myönnä Venäjän passeja, viisumeita eikä muita konsuliasiakirjoja, mutta voi tarvittaessa auttaa lomakkeiden täyttämisessä ja niiden lähettämisessä.

Yhteystiedot:

Venäjän kunniakonsuli

Pauli Saapunki
Paimenpojankuja 5
93600 Kuusamo
pauli.saapunki(at)pp.inet.fi

Kainuun liitto

Paavo Keränen
Aluekehityspäällikkö
puh. 044-7100853
paavo.keranen(at)kainuu.fi

Avustajat muissa Pohjois-Suomen maakunnissa: