Venäjä-yhteistyö

Tehtävät

Kainuun Venäjä -strategiassa linjataan yhteistyötä

Kainuun Venäjä -strategia 2020 on hyväksytty maakuntahallituksessa 27.1.2014. Strategian tavoitteena on toteuttaa maakuntaohjelman tavoitteita aktivoimalla ja monipuolistamalla maakunnan kehitystä. Strategian toteuttamisella luodaan uusia markkinoita, yrityksiä ja työpaikkoja ja vahvistetaan maakunnan kilpailukykyä.

Strategiaan sisältyy erillinen toimenpideohjelma ja strategian toteutumista ja toimintaympäristöä seuraamaan on perustettu työryhmä

Kainuun Venäjä-strategian uudistamistyö on parhaillaan käynnissä.

Kainuun liitossa Venäjäasioista vastaa Katja Sukuvaara.

Kostamus on merkittävä yhteistyökumppani Kainuussa

Kainuun ja Venäjän välisellä yhteistyöllä on pitkä historia. Merkityksellistä aikaa yhteistyön kehittymiselle oli Kostamuksen rakentaminen vuosien 1974 - 1983 välisenä aikana, minkä jälkeen yhteistyö on jatkunut tiiviinä. Kostamuksen kaupungin 30-vuotisjuhlallisuuksia vietettiin vuonna 2013.

Kainuun liiton ja Kostamuksen kaupunginvälillä on allekirjoitettu yhteistyösopimus, ja yhteydenpito ja yhtistyö puolin ja toisin on mutkatonta. Vuosittain muun muassa järjestetään yhdessä Kostamuksen Business Forum.

Barents Link Centre Kostamuksessa on suosittu kokouspaikka

Barents Link Centre on Kostamuksessa sijaitseva toimitila, jonka tehtävänä on edistää raja-alueyhteistyötä ja palvella Barents Linkin kehityskäytävän vaikutuspiirissä yrityksiä raja-alueen liiketoiminnan kehittämisessä. Se rakennettiin Kainuun liiton ja Kostamuksen kaupungin vuosina 2007-2009 toteutetun Barents Link Forum -hankkeen turvin, minkä vuoksi sen käyttölle sovittiin tiettyjä erityisehtoja.

Rakennus sijaitsee Siniranta -uimahallin välittömässä läheisyydessä, Kontokkijärven rannalla, osoite on Parkovaja 50 (katso kartta) ja on Kostamuksen kaupungin omistuksessa. Rakennus sisältää sekä toimisto- että edustustiloja, joista osa on tarjolla kainuulaisille toimijoille edullisin ehdoin.

Tilavarauksien hoitamisesta vastaa Kostamuksen kaupunki. Business Centrein henkilöstö auttaa tarvittaessa lisämaksua vastaan tilaisuuksien järjestelyissä, muun muassa tekniikan ja kahvitusten osalta.

Yhteystiedot ja vuokrausehdot

Katuosoite: Parkovaja 50, 186930 Kostamus.
Puhelinnumero: +79114329439, +79216242773 tai+7 (81459) 52358
Yhteyshenkilö: Makarova Uljana Igorevna

Tiedustelut ja varaukset tehdään sähköpostitse osoitteeseen mus.kost@mail.ru joko englanniksi, suomeksi tai venäjäksi.

Rajat ylittävää yhteistyötä rahoitusohjelmien tuella

Kainuun maakunta on vuodesta 1996 lähtien osallistunut raja-alueyhteistyöhön Karjalan tasavallan kanssa rajanylittävää yhteistyötä tukevien ja edistävien EU-ohjelmien kautta yhteistyössä Pohjois-Karjalan ja Pohjois-Pohjanmaan maakuntien kanssa. Yhteistyössä on toteutettu lukuisia hankkeita.

Parhaillaan alueella toteutetaan Karelia CBC -ohjelmaa.

Euregio Karelia yhteistyöfoorumina

Kainuun, Pohjois-Karjalan, Pohjois-Pohjanmaan ja Karjalan tasavallan yhteistyöalue ja yhteinen poliittinen foorumi, joka perustettiin 24.2.2000 solmitulla sopimuksella. Sopimuksen allekirjoittivat Suomen puolelta alueen kolmen maakuntaliiton edustajat ja Venäjän puolelta Karjalan tasavallan ulkomaansuhteiden ministeri.

Euregio Karelian perustana on partnerialueiden yhteinen tahto parantaa väestön elinolosuhteita rajanylittävän yhteistyön avulla. Euregio Karelian tarkoituksena on toimia toimijoiden yhteistyöfoorumina, syventää jäsenalueiden ohjelma- ja hankeperusteista rajanylittävää yhteistyötä sekä tuoda yhteistyöhön strateginen ja poliittinen ohjaus. Myös alueen edunvalvonta on Euregio Karelian tärkeä tehtävä.

Voit lukea lisää Euregio Karelian toiminnasta sen verkkosivuilta www.euregiokarelia.com