Välisen luomumaitotila

Nopeus ja varmuus ovat internetyhteyden tärkeimmät ominaisuudet Välisen luomumaitotilalla. Tiedonvälitys ei saa tökkiä, kun esimerkiksi lypsyrobotti ottaa yhteyttä, Pekka Välinen sanoo.

Suoraa lähetystä navetasta

Etätarkkailu helpottaa huomattavasti Välisen luomumaitotilan arkea. Suora lähetys 60-päisen karjan parista välittyy keittiön televisioruudulle valokuituyhteyden avulla. Esimerkiksi poikivan lehmän tilanteen voi tarkistaa ruudulta sen sijaan että navetalla joutuisi tämän tästä käymään tarkistuskäynneillä.
– Nopeus ja varmuus ovat internetyhteyden tärkeimmät ominaisuudet. Tiedonvälitys ei saa tökkiä, kun esimerkiksi lypsyrobotti ottaa yhteyttä, Pekka Välinen sanoo.

Pekka ja Marja-Liisa Välisen tila sijaitsee Vaalan Veneheiton Suutarinkylässä, aivan Kainuun länsilaidalla. 1840-luvulta sama suvun hallinnassa olevilla tiluksilla Pekka edustaa viidettä sukupolvea ja melko varmalta näyttää tilanpidon siirtyminen myös seuraavalle sukupolvelle. Pekka Välinen näkee valokuituyhteyden kehittävän maaseutua oikeaan suuntaan.
– Moni haluaa asua maalla, kun täällä on rauhallista ja turvallista. Nyt siihen on parempi mahdollisuus, kun valokuituyhteyden myötä pystyy paremmin tekemään etätöitä. Varmatoiminen yhteys mahdollistaa Välisen tilan nykyaikaisen toiminnan ja edesauttaa myös sen siirtymistä seuraaville sukupolville.

Kerralla kaksi liittymää

Väliset ovat olleet tyytyväisiä uuteen laajakaistayhteyteen ja sen tuomiin hyötyihin. Ominaisuuksiltaan ylivertainen valokuitu palvelee kattavasti kymmeniä vuosia toisin kuin aikaisemmat yhteydet.
 – 80-luvun loppupuolella olimme ensimmäisiä, jotka tänne saivat pankkiyhteyden puhelimen ja modeemin kautta. Jännitimme aina, meneekö lasku perille, mutta kyllä ne yleensä meni. Siitä ovat yhteydet kehittyneet, ensin oli ISDN ja sitten WiMAX,  Pekka Välinen muistelee.
Välisen tilalle otettiin kerralla kaksi valokuituliittymää. Omassa taloudessaan asuva Antti-poika perheineen vaihtoi siinä samalla perustelevision monipuolisempaan laajakaista-televisioon.

Kyläoopperat netin kautta maailmalle

Kuuluisat Veneheiton kyläoopperat järjestetään Välisen tilan vanhassa kivinavetassa. Etupäässä kainuulaisten musiikki- ja teatteritaitajien voimin tehdyistä produktioista on nautittu yli 10 vuoden ajan.
Esimerkiksi kesällä 2011 Näkijä-kyläooppera keräsi kaikilla seitsemällä esityskerrallaan katsomot täyteen.
– Valokuituyhteydellä on voimme välittää kulttuuria eteenpäin. Meillä on nyt käytössä 30 megan yhteys. Korottamalla sen täyteen 100 megaan, saisimme esityksiä helposti livenä internetiin, Pekka Välinen visioi.

Lisätietoa Välisen tilasta: