13.12.2016 - 14:19

Barentsin yhteistyöfoorumi Helsingissä tarjosi mahdollisuuden yhteistyökumppaneiden löytämiseen

Barents Forum Audience
Yksi Kainuun Barentsin alueellisen yhteistyön puheenjohtajuuskauden 2015-2017 päätapahtumista pidettiin Helsingissä 8.12.2016. Barents Forum sisälsi teemapuheenvuoroja, työryhmiä, hankeklinikoita ja kahdenvälisiä tapaamisia. Tapahtuman toivotaan aikaansaavan useita uusia kumppanuuksia ja hankkeita sekä uusia, vastaavia tilaisuuksia tulevaisuudessa.

Kainuun liitto yhteistyössä Kajaanin ammattikorkeakoulun kanssa järjesti yhden päivän foorumitapahtuman, jossa oli tarjolla viimeisin tieto Barentsin yhteistyöstä ja yhteistyöhankkeiden rahoitusmahdollisuuksista. Foorumi toi yhteen noin 150 toimijaa yrityksistä, kunnalliselta sektorilta, yliopistoista ja tutkimuslaitoksista, ministeriöistä, kansalaisjärjestöistä ja rahoitusohjelmista Barentsin alueelta.

Aamupäivän aikana osallistujat saivat tietoa viimeisimmistä Barentsin yhteistyöhön liittyvistä kysymyksistä ja rahoitusmahdollisuuksista. Yhtenä puheenvuorona esiteltiin mm. tuloksia Kajaanin ammattikorkeakoulun syksyllä toteuttamasta Barentsin yhteistyöhön liittyvästä tutkimuksesta (Mikko Keränen).  Laura Quist kansainvälisestä Barents -sihteeristöstä (IBS) kertoi hankkeiden rahoitusmahdollisuuksista, sihteeristö on kerännyt sivulleen kattavan tietopaketin eri rahoituslähteistä ja avoinna olevista hakukierroksista.

Lounaan jälkeen osallistujille oli tarjolla kymmenen eri teematyöryhmää, jotka keskittyivät käytännön yhteistyöhön Barentsin alueella ja joissa mm. tarjottiin esimerkkejä onnistuneista projekteista ja yhteistyömalleista ja ideoitiin uusia yhteistyöaihioita.

Youth Working Group

Tilaisuuteen ilmoittautuessaan osallistujat voivat luoda yhteistyöprofiilin, joka auttoi solmimaan hyödyllisiä kahdenvälisiä tapaamisia sopivien toimijoiden kanssa.

Bilateral Meetings

Kunkin kahdenvälisen tapaamisen kesto oli kaksikymmentä minuuttia, joten halutessaan jokainen osallistujista pystyi osallistumaan kuuteen tapaamiseen aiheelle varatun kaksituntisen aikana.

Timer

Lisäksi Barentsin alueella toimivat rahoitusohjelmat olivat osallistujien tavoitettavissa ns. projektiklinikan merkeissä, jonne osallistujat voivat pistäytyä tapaamistensa välissä.

Karelia CBC Advising

Tilaisuuden vuorovaikutteinen luonne ja innostunut ilmapiiri osoittivat, että Barents Forum tulee luomaan uusia kumppanuuksia ja hankeaihioita, ja tulee toimimaan alkusykäyksenä vastaavien tapahtumien järjestämiselle tulevaisuudessa.

Barentsin Forumin rahoitti Suomen Ulkoasiainministeriö ja se oli yksi Kainuun Barentsin alueellisen yhteistyön puheenjohtajuuskauden 2015-2017  päätapahtumista.

Thank You Barents Forum

Lisätietoja

Kansainvälisen Barents -sihteeristön sivulta www.barentscooperation.org/en/Funding löydät kootusti tietoa rahoitusmahdollisuuksista