25.9.2019 - 15:37

Spotlit -projektin tavoitteena lisätä kirjallisuusmatkailua Kainuussa

The Old Bank Bookshop
Kolmivuotinen kirjallisuusmatkailun pilottiohjelma on käynnistymässä neljässä Pohjois-Euroopan maassa tänä syksynä. Kainuusta mukana ovat Kainuun liitto ja Kajaanin ammattikorkeakoulu, tehden yhteistyötä kirjallisuustoimijoiden kanssa.

Spot-lit on kolmivuotinen projekti, jonka tavoitteena on kasvattaa kirjallisuusmatkailua kulttuurillisesti rikkaalla Pohjoisen Periferian ja Arktisen alueella, tukemalla alueen yritysten ja organisaatioiden toimintaa, kasvua ja yhteistyötä ja auttamalla niitä tavoittamaan kohdeyleisönsä.

Kirjallisuusmatkailu on kulttuurimatkailun kasvava liiketoiminta-alue. Paikat, joihin liittyy kirjallista perintöä, tarjoavat kirjailijoihin ja heidän tuotantoonsa liittyviä matkailumahdollisuuksia yhdessä kirjallisuusfestivaalien, kirjallisuusmatkailureittien ja kirjakauppojen kanssa.

Pohjoinen periferia ja Arktinen -ohjelman rahoittamat, Spotlit – projektiin osallistuvat alueet tulevat Länsi-Irlannista, Pohjois-Irlannista, Itä-Suomesta ja Lounais-Skotlannista.

Kaikki partnerialueet omaavat yhteisiä piirteitä, kuten alhainen väestötiheys, heikko saavutettavuus, yksipuolinen talousrakenne, runsaat luonnonvarat ja ilmastonmuutoksen voimakkaat vaikutukset.

Alueella on tarjota maailmanluokan kirjallisia ikoneita ja maisemia, ja tutkimuksen mukaan kirjallisuusmatkailun alalla on potentiaalia yhteistoiminnalle ja merkittävälle kasvulle. Kirjallisuusmatkailun yhteistoiminnan nykyisellään alhainen taso NPA -alueella tekee siitä kehitykselle otollisen alan.

Spotlit logo

Spot-lit tähtää olemassa olevien kirjallisuusmatkailun varantojen yhteiseen kehittämiseen ja markkinointiin sekä sellaisten uusien varantojen kehittämiseen, jotka vastaavat kirjallisuuden ja kulttuurin kuluttajien tarpeisiin. Tämä johtaa parempaan kulttuurimatkailun tuotetarjontaan ja parempaan taloudelliseen vaikuttavuuteen, kuin mihin päästäisiin yksittäisillä kansallisilla hankkeilla.

Toimintaohjelma sisältää alueidenvälisen klusteriverkoston kehittämistä, toimintaa tukevien työpajojen sarjan, kaikkiaan 20 uuden kirjallisuusmatkailutuotteen tai -palvelun kehittämisen sekä yhteistä oppimista ja kansainvälistä markkinointia.

Julkistustilaisuudessa länsi-irlantilaisen Western Development Commissionin johtaja Tomás Ó Síocháin totesi ”partnereiden olevan iloisia projektin käytännön toimien käynnistyessä pitkän tutkimus- ja kehitysjakson jälkeen. Spotlit voi tarjota alueille konkreettisia etuja kirjallisuusmatkailun avulla, jonka tiedämme omaavan potentiaalia taloudellisen kasvun tekijänä kaikkialla Euroopassa. Kannustamme kaikkia alan kehittämisestä kiinnostuneita vierailemaan verkkosivuillamme ja ilmoittautumaan lokakuussa järjestettäviin tilaisuuksiin".

Työpajat käynnistymässä

Spotlit -ohjelma käynnistyy syksyllä 2019, kun partnerit Irlannissa, Pohjois-Irlannissa, Skotlannissa ja Suomessa järjestävät kirjallisuus-matkailun kehittämiseen liittyviä työpajoja.

Työpaja 1: Onnistuneiden kirjallisuus-matkailukokemusten luominen matkailijoille
Työpaja 2: Kirjallisuusmatkailutuotteen tai – palvelun suunnitteleminen ja kehittäminen
Työpaja 3: Tunne markkinasi ja kasvata niitä

Kainuussa järjestetään lisäksi 9.10. toimijoille erillinen kumppanuustyöpaja yhteistyössä Kotiseutuliiton kanssa. Tilaisuuden ilmoittautuminen on parhaillaan käynnissä, lisätietoa työpajasta löytyy verkkosivulta https://www.kainuunliitto.fi/blitz.

Työpajojen jälkeen toimijoita kutsutaan osallistumaan kirjallisuusmatkailun kehittämisohjelmaan, joka on avoin pk-yrityksille, sosiaalisille yrityksille, yhteisöryhmille ja kirjallisuusyhdistyksille, joilla on uusia ajatuksia kirjallisuusmatkailun kehittämiseksi alueillaan. Tämä ohjelma sisältää kuukausittain työpajoja, tutustumismatkoja, liiketoimintaklinikoita ja/ tai yksilöllistä neuvontaa. Kehittämisohjelmaan pääsee mukaan kaikkiaan 5 liiketoimintaideaa kultakin alueelta ja siitä myönnetään kullekin niistä 10 000 € innovaatioseteli. Liiketoimintaidean tai tuotteen tulee keskittyä kirjallisuusmatkailun kehittämiseen.

Kansainvälinen kehittämisohjelma alkaa virallisesti syyskuussa verkkosivuston www.spotlit.eu ja sosiaalisen median kanavien @spotlit_eu julkaisemisella. Toimijoita pyydetään rekisteröitymään verkkosivulla, ja tätä kautta saamaan lisätietoa tulevista tapahtumista ja työpajoista,

Projektin toteuttamisaika kestää maaliskuusta 2019 syyskuuhun 2021.

NPA logotype

Lisätietoa

Spot-lit on EU-rahoitteinen, kirjallisuusmatkailuun liittyvä projekti NPA -alueella. Projektipartnereita ovat:

• Western Development Commission, Irlanti (viestinnän pääpartneri)
  • Irish Central Border Area Network (Lead Partner), Pohjois-Irlanti
  • Arts over Borders, Pohjois-Irlanti
  • Wigtown Festival Company, Skotlanti
  • Kainuun liitto, Suomi
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu, Suomi
  • Lapin ammattikorkeakoulu, Suomi
  • Unescon kirjallisuuskaupunki Reykjavik, Islanti (liitännäispartneri)
  • Unescon kirjallisuuskaupunki Edinburgh, Skotlanti (liitännäispartneri)

Pohjoinen periferia ja arktinen 2014–2020 ohjelma-alueen muodostavat sen yhdeksän partnerimaata. NPA 2014–2020 on osa Euroopan alueellisen yhteistyön tavoitetta, jota tukevat Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR) ja sitä vastaava rahoitus EU: n ulkopuolisista kumppanimaista.

Maantieteellisistä eroista huolimatta tällä laajalla ohjelma-alueella on useita yhteisiä haasteita ja mahdollisuuksia, jotka voidaan parhaiten voittaa ja toteuttaa kansainvälisen yhteistyön avulla. Ohjelman visiona on auttaa luomaan elinvoimaisia, kilpailukykyisiä ja kestäviä yhteisöjä hyödyntämällä innovaatioita, laajentamalla yrittäjyyskapasiteettia ja hyödyntämällä pohjoisen ja arktisen alueen ainutlaatuisia kasvualoitteita ja mahdollisuuksia resurssitehokkaalla tavalla.

Alueelliset profiilit

Monet tuntevat Irlannin pyhimysten ja oppineiden maana. Nykyisin maasta löytyy lukuisia kirjailijoita, runoilijoita ja dramaturgeja. EU: n Spotlit -projektiin kuuluva alue on Irlannin länsiosa, joka on tunnettu kirjallisesta perinnöstään; Se on suorastaan synonyymi kansainvälisesti tunnustetulle runoilija William Butler Yeatsille, lauluntekijä Percy Frenchille, kirjailija Pádraic Ó Conairelle ja monille muille.
Alue juhlistaa kirjallista perintöään muun muassa modernien festivaalien ja tapahtumien, kuten Yeats-kesäkoulun, Tread Softly -festivaalin, Doolin Writers festivaalin, Letterfrackin runopolun, kansainvälisen lasten taidefestivaali Baboron ja Lady Gregory -syyskokoontumisen kautta.

Kainuun maakunta Pohjois-Suomessa toisena Spotlit -kumppanialueena tarjoaa vilkasta kulttuurielämää ympäri vuoden esimerkiksi ammatti- ja harrastajateatterin, musiikillisen koulutuksen, modernin tanssin, musiikkifestivaaleiden ja Kajaanin runoviikon kautta. Kainuussa Kainuun liitto toimii hankkeen tiimoilta yhteistyössä paikallisten kirjallisuusyhdistysten kanssa. Kajaanin ammattikorkeakoulu puolestaan keskittyy sovelluskehitykseen ja digitaalisiin ratkaisuihin kirjallisuusmatkailun kehittämiseksi.
Suomen kansalliseepos Kalevala sisältää vanhoja suomalaisia balladeja, lyyrisiä kappaleita ja loitsuja, jotka olivat osa suomalaista suullista kansanperinnettä. Kalevalaa juhlitaan yhä vuosittain ja se inspiroi meitä, ilmeten ympäristössämme esimerkiksi paikkojen ja yritysten nimissä, nykykulttuurissa ja taiteessa. Juminkeko -säätiön toimipiste Kuhmossa on kansallisesti tärkeä keskus, joka esittelee Kalevalan perintöä. Alueen muita merkittäviä kirjallisia hahmoja ovat esimerkiksi Elias Lönnrot, Eino Leino, Ilmari Kianto, Veikko Huovinen ja Isa Asp.

Ainutlaatuisen rosoinen Pohjois-Irlanti tarjoaa kirjallisuudessa, historiassa ja kulttuuriperinnössä hyödyntämättömiä resursseja. Tällä Seamus Heaneyn syntymäalueella on yhteydet myös Patrick Kavanaghiin, Samuel Beckettiin ja Oscar Wildeen. Monipuoliseen kulttuuri- ja kirjallisuusfestivaalien ja tapahtumien kalenteriin kuuluvat vuosittain mm. Bard of Armagh, Enniskillenin Happy Days -festivaali ja The Wilde Weekend. Arts Over Borders toteuttaa kirjallisuusfestivaaleja, joissa ilmentyy vahva paikan tunne ja henki, niin maaseudulla kuin kaupungeissa, yli rajojen ja läpi maisemien - mitä nykyään kutsutaan pohjoisten kirjallisuusmaiden nimellä.

Skotlannissa sijaitseva Wigtownin kaupunki on tunnettu kaupungin nimeä kantavasta kirjafestivaalistaan, jossa on vuosittain yli 300 tapahtuman ohjelma. Wigtown on myös Skotlannin kansallinen kirjakaupunki, jossa on runsas kirjakauppojen keskittymä. Dumfriesissa sijaitseva Moat Braen talo, joka inspiroi kirjailija JM Barrieta, Peter Panin luojaa, avattiin heinäkuussa 2019 Peter Paniin liittyväksi vierailukeskukseksi ja kansalliseksi lastenkirjallisuuden ja tarinankerronnan keskukseksi. Lastenkirjafestivaali Big DoG järjestetään myös Wigtownissa. Skotlanti on myös rakastetun lyyrikon ja runoilijan Robert Burnsin, jota laajalti pidetään Skotlannin kansallisrunoilijana, kotipaikka.