2.1.2020 - 11:35

Kainuun matkailualueet yhteisosastolla Matka2020-messuilla - Sotkamo vuoden matkailualue!

Heidi Pyykkönen ja Pentti Malinen
Kaikki Kainuun matkailualueet ovat mukana Kainuu Arctic Lakeland -yhteisosastolla matkamessuilla Helsingissä. Suomen kansainvälisessä matkailumarkkinoinnissa Kainuu kuuluu Järvi-Suomeen eli Lakeland-alueeseen, Kainuun ollessa sen pohjoisin osa, jossa vierailija kokee Suomen eteläiset ja pohjoiset maisemat yhdellä vierailulla. Heti matkamessujen aluksi Kainuuseen saatiin myös tärkeä tunnustus.

Kainuulle luodaan uutta, kansainvälistä matkailubrändiä. Osastollamme esitellään Kainuun kärkiä: neljää upeaa vuodenaikaa, luonnonrauhaa ja korkeatasoista kulttuuria, unohtumattomia elämyksiä ja matkailukohteita aktiviteetteineen. Kainuun liitto koordinoi Kainuun yhteisosallistumista Matka2020 tapahtumaan. Uudesta ilmeestä kerätään kävijöiltä palautetta, jotka huomioidaan myöhemmin Arctic Lakeland brändin ilmeen viimeistelyssä.

Tervetuloa Kainuu Arctic Lakeland -osastollemme, 6e2, tutustumaan Visit Kajaani-Oulujärven, Vuokatin, WildTaiga Kuhmo-Suomussalmen, Paljakan, Ukkohalla Resortin ja Visit Suomussalmen matkailutarjontaan. Mukana ovat myös Kajaanin ammattikorkeakoulu ja Metsähallitus, jotka tarjoavat kävijälle virtuaalisen kosketuksen luontoon ja sen elämään VR-laseilla.

Osaston vetonaulaksi mukaan lähti Metsähallituksen puinen Terho-karhu, jonka painoa kävijät pääsevät arvailemaan Kainuun osaston kilpailussa. Kilpailun palkintolista on huikea; kainuulaiset matkailualueet ovat lahjoittaneet monipuolisen valikoiman lahjakortteja erilaisiin elämyskohteisiin, majoituspaketteja, risteilylippuja Oulujärvelle ja paljon muuta.

Seuraa tapahtumaa mm. Kainuun liiton sosiaalisen median kanavissa!

http://arcticlakeland.fi  www.investinarcticlakaland.fi

#matka2020 #kainuu #arcticlakeland #kainutlaatuinen

Sotkamo vuoden matkailualue Suomessa!

Suomen matkailualan liitto SMAL, Visit Finland sekä Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy ovat vertailleet eri kuntia, seutukuntia sekä maakuntia keskenään toista kertaa vuonna 2019, ja voittaja on Kainuun Sotkamo. Palkinto julkistettiin Matka2020 -messuilla 16.1.2020.

Alueet on laitettu paremmuusjärjestykseen seuraavien kriteerien perusteella:
1) Rekisteröityihin majoitusliikkeisiin saapuneiden vieraiden määrän kehitys
2) Matkailijoiden viipymän kehitys
3) Lomamatkailijoiden yöpymisten määrän tasainen jakautuminen vuoden ajalle (sesonkivaihteluiden vähäisyys)
4) Majoitusmyynti asukasta kohden.

Vertailuun on otettu mukaan ne kunnat, seutukunnat ja maakunnat, joista on saatavissa majoitustilastoja ympäri vuoden. Alueita oli vertailussa yhteensä 103. Mikään alueista ei ollut paras kaikilla mittareilla mitattuna eivätkä parhaiten menestyneet alueet sijoittuneet aivan kärkeen missään mitatuista asioista.

Vuoden matkailualueeksi Suomessa valittiin Sotkamo. Toiseksi tuli Rovaniemi ja kolmanneksi Vantaa. Sotkamo sai vertailussa 85 pistettä 100:sta mahdollisesta. Rovaniemi saavutti 79 pistettä ja Vantaa 78 pistettä.
Vuoden matkailualue Suomessa valitaan vuosittain. Palkitsemisella halutaan kiinnittää huomiota niihin asioihin, joiden kehittäminen tulisi olla matkailualueiden tavoitteena.

Lisätietoja:

Johtaja Tuomo Tahvanainen, tuomo.tahvanainen@kainuunetu.fi, puh. 044 5514585