13.4.2018 - 13:08

Europe Day Events on 9th May 2018 in Kajaani

Europe Direct Kainuu logo
Toukokuussa vietettävä Eurooppa-päivä on Euroopan rauhan ja yhtenäisyyden päivä. Useat eri toimijat osallistuvat Eurooppa-päivän 9.5.2018 toteuttamiseen Kajaanissa. Aamupäivällä tarjolla on mielenkiintoinen seminaari Generaattorilla ja iltapäivällä voit osallistua kaupunkiseikkailuun, tutustuen useampaan eri kohteeseen ja osallistuen arvontaan. Lopuksi on tarjolla musiikkia ja pientä purtavaa.

Toukokuussa vietettävä Eurooppa-päivä on Euroopan rauhan ja yhtenäisyyden päivä. Kyseessä on Schumanin julistuksen vuosipäivä, jota vietetään tänä vuonna myös EU:n edustustoissa eri puolilla maailmaa. Erilaisia tapahtumia järjestetään pitkin toukokuuta. Eurooppa-päivän valtakunnallinen päätapahtuma järjestetään tänä vuonna Oulussa 8. - 9.5.2018 teemalla "Tekeillä huomisen EU". Myös Kajaanissa on tarjolla teemaan liittyvää ohjelmaa.

Kajaani Euroopassa, Eurooppa Kajaanissa -seminaari, Generaattorilla

Aika ja paikka: keskiviikko 9.5.2018, klo 9.30–12.00, Generaattori, Kajaani (Kauppakatu 36)

Onko nuorten ja osaajien saaminen ja pysyminen Kajaanissa pelkkä rahakysymys vai ilmapiiri? Millä tekijöillä on eniten merkitystä nuorten, osaajien ja yritysten asettumisen kannalta? Miltä pohjalta Kajaania pitäisi tästedes kehittää?

Kajaanilla on viime vuosina mennyt hyvin. Elinkeinoelämä on monipuolistunut, uusia työpaikkoja on syntynyt ja ilmapiiri on vireä. Toisaalta väestökehitys on edelleen huolenaihe ja uutena haasteena on osaajapula. Itä-Suomen yliopisto järjestää Eurooppa-päivänä Kajaanissa seminaarin, jossa pohditaan Kajaanissa tapahtunutta muutosta ja käsitellään tulevaisuuden haasteita.

Seminaariin osallistuu myös Kajaanin kaltaisten teollisuuskaupunkien tutkijoita eri puolilta Eurooppaa. Tilaisuudessa kuullaan, mitä annettavaa Kajaanilla on näille eurooppalaisille verrokkikaupungeille ja mitä Kajaani voisi puolestaan niiltä oppia. Tilaisuus on englanninkielinen.

Seminaari on osa Bright Futures –hanketta (http://jpi-urbaneurope.eu/project/bright-future/). Tilaisuus järjestetään yhteistyössä Itä-Suomen yliopiston ja kulttuuriosuuskunta g-voiman kanssa.

Tilaisuuden ohjelma

Lisätietoja: Jussi Semi, jussi.semi@uef.fi, puh. 050 372 8380

Eurooppa-päivän Cityquest

Aika ja paikka: keskiviikko 9.5.2018, klo 14.00–18.00, Kajaanin keskustan alue

Europe Direct Kainuu, Launch Pad Finland ry. ja ohjaamo Nuppa järjestävät yhteistyössä Eurooppa-päivän tapahtuman. Osallistu interaktiiviseen cityquestiin, löydä Eurooppa Kajaanista ja nauti lopuksi eurooppalaisesta ruoasta ja musiikista! Samalla osallistut myös arvontaan.  Lue lisää tapahtumasivulta Facebookissa

#Eurooppapäivä #Europeday #Europequest

Mikä Eurooppa-päivä?

9. toukokuuta 1950 Robert Schuman esitti ehdotuksensa yhtenäisen Euroopan luomisesta välttämättömänä rauhanomaisten suhteiden ylläpitämiseksi. Tätä ehdotusta, joka tunnetaan nimellä Schumanin julistus, pidetään Euroopan unionin perustamisen ensimmäisenä askeleena.

Nykyään 9. päivästä toukokuuta on tehty Euroopan unionin symboli (Eurooppa-päivä), joka yhdessä yhteisen valuutan (euro), lipun ja kansallislaulun kanssa identifioi Euroopan unionin poliittisena toimijana. Eurooppa-päivä on tarkoitettu unionin kansoja ja kansalaisia yhdistävien juhlallisuuksien päiväksi.