Kuntayhteistyö

Tehtävät

Kuntajohtajat

Kuntajohtajakokous on Kainuun kuntajohtajien, Kainuun liiton johdon ja Kainuun sote -kuntayhtymän johdon yhteinen asioita valmisteleva foorumi, jossa käydään kuukausittain läpi ajankohtaisia yhteisiä asioita ja sovitaan niiden käytännön valmistelusta ja aikatauluista. Kuntajohtajakokous voi kutsua tarvittaessa asiantuntijoita kuultavakseen.

Kuntapäättäjät

Kainuun kuntapäättäjien kokous on Kainuun kuntien valtuustojen ja hallitusten puheenjohtajistosta, kuntajohtajista, kainuulaisista kansanedustajista, Kainuun liiton ja Kainuun sote -kuntayhtymän puheenjohtajistoista sekä johdosta koostuva asioita valmisteleva ja linjaava kokous.

Tarve foorumiin nousi vuoden 2013 kuntakierroksilla, joissa mukana oli kuntien johtoryhmän jäseniä sekä poliittisia päättäjiä. Kainuun kuntapäättäjäkokous on uusi toimintamuoto ja osa Kainuun maakuntatason sekä kuntien välistä vuorovaikutusta, jolla pyritään tiivistämään laajasti kuntapäättäjien yhteistyötä sekä varmistamaan mm. Kainuun edunvalvonnan oikeasuuntaisuus. Kuntapäättäjät kokoontuvat tarpeen mukaan, kuitenkin keskimäärin kaksi kertaa vuodessa.