Sähköiset palvelut

Tehtävät

Sähköiset palvelut
Laajakaistan rakentaminen ei ole itseisarvo, vaan se mahdollistaa uusien palvelujen käyttöönoton. Tälle sivulle on koottu suuntaa antavaksi listaksi joitakin kainuulaisille jo tarjolla olevia ja tulevia sähköisiä palveluja, jotka mahdollistuvat nopeiden tietoliikenneyhteyksien myötä.

Sadan Megan Itä- ja Pohjois-Suomi -hanke, johon Kainuun liitto osallistui vuosina  2011-2014, on tuottanut Liikenne- ja viestintäministeriön materiaalien pohjalta tuottama Vauhtia verkkoon - tietoa palveluista -oppaan. Hankkeen sisarhanke Pohjois-Savossa on myös  tuottanut useita informatiivisia videoita, joita pääset katselemaan hankkeen sivuilta. Sadan Megan Itä- ja Pohjois-Suomi -hankkeen tilaama kustannushyötyanalyysi sähköisistä kuntapalveluista kuvaa niitä hyötyjä, joita laajakaistainvestoinneilla erityisesti harvaan asutut seudut voivat saada. Selvityksessä kuvataan sähköisten palveluiden tuomia mahdollisuuksia sekä niitä konkreettisia kustannushyötyjä, joita sähköiset palvelut tuottavat niin kunnille, kuntalaisille kuin yrityksille.

Alla olevaan listaan on koottu joitakin verkossa saatavilla olevia palveluta. Lista on suuntaa antava. Halutessasi voit ehdottaa meille jotakin palvelua listaan lisättäväksi.

Julkisia palveluja verkossa

Valtakunnallisia palveluja

Kansalaisneuvonta.fi
Kansalaisneuvonta neuvoo sinut oikeaan palveluun, auttaa sähköisessä asioinnissa ja vastaa yleisluontoisiin kysymyksiin julkisista palveluista. Kansalaisneuvonnassa ei voi saada vireille viranomaisasioita – sen sijaan opastaa sinut viranomaisen luokse.

Suomi.fi
Palvelusta löytyy kaikkien kansalaiselle keskeisten valtionhallinnon virastojen asiointipalveluita ja lomakkeita. Mukana on myös kaikkien Suomen kuntien keskeiset asiointipalvelut ja lomakkeet. Käytännössä julkiset palvelut löytyvät suomi.fi -palvelusta kootusti yhdestä paikasta.

Vero.fi
Verohallinto tarjoaa lukuisia sähköisiä palveluja. Voit esimerkiksi tilata ja tulostaa verokortin, tehdä veroilmoituksen tai ilmoittaa oman tilinumerosi veronpalautuksia varten. Kelan sähköinen asiakaspalvelu mahdollistaa tukien hakemisen verkossa, hakemusten tilanteen, etuustietojen ja maksupäivien tarkistamisen.

Kanta.fi
Sähköisten reseptitietojen ja potilastietojen selailu Kansallisessa Terveysarkistossa. Järjestelmä mahdollistaa myös suostumuksen antamisen potilastietojen siirtämiseksi tiettyjen terveydenhuollon yksiköiden välillä tai vaikkapa joka puolella Suomea.

Metsään.fi

Metsään.fi-palvelu tarjoaa sinulle puolueettoman tavan ylläpitää yhteyttä omiin metsiisi. Metsiesi tiedot ovat aina saatavilla.

Kansalaisaloite.fi
Verkkopalvelussa voi tehdä kansalaisaloitteita sekä kannattaa ja seurata muiden tekemiä aloitteita, palvelu on suora vaikuttamiskeino eduskunnan lainsäädäntöön.

Kainuulaisia palveluja

Omasote
Henkilökohtainen kainuulaisille tarkoitettu sähköinen palvelukanava, jonka kautta voi lähettää viestejä ja kysymyksiä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille, lähettää sähköisen lääkemääräyksen uudistamispyynnön, kirjata henkilökohtaisia hyvinvointi- ja terveystietoja tai hakea ja löytää ajantasaista hyvinvointiin ja terveyteen liittyvää tietoa.

Laboratorion ajanvaraus
Lääkäriltä tai terveydenhoitajalta lähetteen saaneet asiakkaat voivat itse varata sopivimman ajan Kainuun maakunnan laboratorioiden näytteenottopisteistä sähköisen ajanvarauspalvelun kautta. Palvelu sisältää kalenterin, josta valitaan sopiva vapaa aika. Asiakas saa myös valmistautumisohjeet näytteenottoa varten. Ajan varaamisen yhteydessä annetaan hakuavain, jonka avulla voi tarvittaessa muuttaa tai peruuttaa varattuja aikoja.

Hyvinvoinnin palvelutarjotin
Hyvinvoinnin palvelutarjottimelle on koottu otiin tilattavia hyvinvointipalveluja.Sieltä voit löytää, vertailla ja arvioida yritysten, järjestöjen ja Kainuun soten hyvinvointipalveluja kotiin tilattavien palvelujen osalta. Palveluntuottajat voivat julkaista tiedot tarjoamistaan palveluista rekisteröitymällä palveluun.

Lasten päivähoidon sähköinen hakeminen

Kajaani, Kuhmo, Suomussalmi, Sotkamo ja Paltamo tarjoavat päivähoitohakemusta verkossa täytettäväksi.

Viihde, yhteydenpito

Posti.fi
Postin sivujen kautta voi esimerkiksi tehdä osoitteenmuutoksen, tarkistaa postinumeroita tai seurata lähetysten kulkua saamansa lähetystunnuksen avulla.

Netposti.fi
Netposti on Postin tarjoama maksuton sähköinen postilaatikko ja arkisto netissä. Palveluun voit vastaanottaa laskuja tai muita kirjeitä ajasta ja paikasta riippumatta paperikirjettä nopeammin.

Teevee.fi
Katsomon, Ruudun ja Yle Areenan TV-ohjelmat löytyvät kätevästi myös yhdestä paikasta.

Skype.com
Skypen kautta voi pitää yhteyttä muihin Skypeä käyttäviin vaikkapa tietokoneen, matkapuhelimen tai tablettitietokoneen kautta, kunhan vain käytettävässä laitteessa on mikrofoni, kaiutin ja halutessasi myös nettikamera. Osa Skypen palveluista on ilmaisia, osa maksullisia.