Aluekehitystä ohjaavat asiakirjat

• Maakunnan suunnittelu

Tehtävät

Kainuu -ohjelma

Maakuntien lakisääteinen suunnittelutehtävä käsittää maakuntasuunnitelman, maakuntaohjelman ja maakuntakaavan.

Maakuntaohjelma on keskeinen väline, jolla maakuntien voimavaroja suunnataan yhteisiin kehittämistoimenpiteisiin. Maakuntaohjelma laaditaan kunnallisvaalikausittain, sen toteutumista seurataan säännöllisesti ja ohjelmaa tarkistetaan tarvittaessa. Kainuussa on yhdistetty samaan asiakirjaan, Kainuu-ohjelmaan, strategia ja maakuntasuunnitelma vuoteen 2035 sekä maakuntaohjelma. Kainuu -ohjelma on hyväksytty Kainuun maakuntahallituksessa 26.5.2014 ja maakuntavaltuustossa 16.6.2014.

Kehittämistoimien keskeiset työkalut ovat maakuntakaava ja maakuntaohjelman toimeenpanosuunnitelma sekä yhteisesti sovittu edunvalvonta.

Muut strategiat ja ohjelmat

Edellä mainittujen lisäksi Kainuussa on laadittu erityisteemoihin liittyviä strategioita ja ohjelmia, joiden tavoitteet on huomioitu maakunnallisessa suunnittelussa siten, että Kainuu-ohjelman tavoitteet ja painotukset ovat niiden kanssa yhteensopivia.

Tältä sivulta löydät lyhyet kuvaukset voimassa olevista, Kainuun liitossa poliittisesti hyväksytyistä ohjelmista. Kunkin niistä kohdalta löydät myös linkin varsinaiseen julkaisuun. Nämä ja myös muita Kainuun liiton ja Kainuun maakunta -kuntayhtymän julkaisuja aiemmilta vuosilta löydät sivuiltamme tietopalveluiden kohdalta.

Kainuu-ohjelmaa päivitetään parhaillaan. Prosessissa laaditaan vuoteen 2035 ulottuva maakuntasuunnitelma sekä maakuntaohjelma vuosiksi 2018 - 2021.
Kainuun Venäjä-strategian 2020 tavoitteena on toteuttaa maakuntaohjelman tavoitteita aktivoimalla ja monipuolistamalla maakunnan kehitystä.
Kainuun ympäristöohjelma 2020 on tulevaisuuteen suuntautuva koko maakunnan ohjelma, jossa määritellään yhteistä tahtotilaa Kainuun ympäristön tulevalle tilalle.