Spot-lit

NPA -hankkeen BLITZ (Business of Literature Zones) tavoitteena on kehittää kirjallisuusmatkailua partnerialueilla tuotenimen Spot-lit alla. Kainuussa partnereita on kaksi; Kainuun liitto ja Kajaanin ammattikorkeakoulu. Tervetuloa mukaan #Spotlit toimintaan, kehittämään tuotteita ja palveluita Kainuun lukemattomista tarinoista!

Ajankohtaista 1: tuotteistustyöpajat

Aurana Oy:n johdolla vedettävät kirjallisuusmatkailun tuotteistamistyöpajat vievät toimijoita lähemmäs omien ideoidensa muotoilua myytäviksi tuotteiksi ja palveluiksi. Aurana Oy:n yrittäjillä on kokemusta organisaatioiden matkailupalvelujen kehittämisestä yli 35 vuoden kokemuksella ja laajalla kontaktiverkolla matkailualalta.

Ensimmäisestä työpajasta 28.1.2020 saatiin kotitehtäviä ja aikataulutus jatkolle. Jatkotyöpaja järjestetään keskiviikkona 26.2.2020 klo 12–18 Scandic Kajanuksessa. Kutsukirjeen löydät sivun alareunasta.

Ajankohtaista 2: kirjallisuusmatkailun kehittämisohjelma ja verkostotoiminnan suunnittelu

Tuotteistamistyöpajoihin osallistuneilta otetaan vastaan hakemuksia kirjallisuusmatkailun kehittämisohjelmaan, joka on avoin pk-yrityksille, sosiaalisille yrityksille, yhteisöryhmille, kirjallisuusyhdistyksille jne. Haku on auki ajalla 28.2.-9.3.2020 (klo 12 saakka). Hakukuulutus ja hakulomake on julkaistu Kainuun liiton sivuilla.

Samanaikaisesti suunnittelemme toimenpiteitä, joiden turvin voimme parhaiten tukea kainuulaisen toimijaverkoston toimintaa kirjallisuusmatkailun kehittämiseksi. Olemme avoimia toimijoiden toiveille ja ajatuksille yhteistyön kehittämiseksi - vastaa kyselyymme jos sinulla on mitä tahansa ehdotuksia! Tämän kyselyn löydät osoitteesta https://webropol.com/s/spotlittoiveet2020.

Ajankohtaista 3: ilmoita kohteita, tuotteita ja palveluita digitaaliseen sovellukseen

Kajaanin ammattikorkeakoulun roolina hankkeessa on digitaalisen sovelluksen kehittäminen kirjallisuusmatkailun tarpeisiin. Tätä tarkoitusta varten kerätään parhaillaan tietoja Kainuulaisista tuotteista, palveluista ja kohteista, jotka liittyvät kirjallisuusmatkailuun tai tukevat sitä. Pyyntö liittyä Spot-lit-mobiilisovellukseen löytyy osoitteesta https://www.surveymonkey.com/r/spotlit.  Ehdota omaa tuotettasi tai palveluasi sovellukseen!

Ajankohtaista 4: Baseline Study

Lapin ammattikorkeakoulu kerää perustietoja kirjallisuusmatkailusta erillisellä kyselyllä, tarkoituksena arvioida kirjallisuusmatkailun nykytilannetta alueella. Löydät kyselyn täältä: https://forms.gle/LNkTJ3GyxMmxqKTz6

Spotlit logo

Projektin tiedot

Projektin koko nimi: Business of Literature Zones (lyhenne: BLITZ)
Pääpartneri: Irish Central Border Area Network Ltd. (ICBAN), Pohjois-Irlanti
Toteuttamisaika:  1.10.2018 - 30.9.2021
Kokonaisbudjetti: 1 952 668,94 €
Kainuun budjetti: Kainuun liitto 295 198,14 €, KAMK 273 415,14 €

Projektipartnerit

PP 1 (pääpartneri) Irish Central Border Area Network Ltd. (ICBAN), Pohjois-Irlanti
PP 2 Western Development Commission WDC, Irlanti
PP 3 Kajaanin Ammattikorkeakoulu, Suomi
PP 4 Lapin ammattikorkeakoulu, Suomi
PP 5 Kainuun liitto, Suomi
PP 6 Wigtown Festival Company WFC, Skotlanti
PP 7 Arts Over  Borders AOB, , Pohjois-Irlanti
PP 8 (liitännäispartneri) Reykjavik  UNESCO City of Literature, Islanti
PP 9 (liitännäispartneri) Edinburgh UNESCO City of Literature Trust, Skotlanti

NPA logotype

Projektin tavoite

Projektin visiona on kasvattaa yrittäjyyttä ja PK -yritysten pääsyä paikallisia markkinoita laajemmille markkinoille kehittämällä ja markkinoimalla kirjallisuusmatkailutuotteita.  Tiedon ja näkyvyyden lisäämisen ja asenteiden muuttamisen kautta koskien kirjallisuusmatkailun asemaa alueellisen talouselämän osatekijänä projekti kehittää pienten ja keskisuurten yritysten kapasiteettia toimia laajemmilla markkinoilla.

Verkkosivumme löytyy osoitteesta https://www.spot-lit.eu
Twitter: https://twitter.com/spot_lit_eu
Instagram: https://www.instagram.com/spot_lit_eu

Kainuussa Spot-lit käynnistyi julkisesti Kalevalan päivänä 2019 järjestetyn tilaisuuden myötä. Muita avoimia tilaisuuksia ovat olleet lokakuussa 2019 järjestetty Kotiseutuliiton kumppanuustyöpaja ja  marras-joulukuussa 2019 järjestetyt tuotekehitykseen orientoivat työpajat Kajaanissa, Kuhmossa, Suomussalmella ja Vuokatissa. Tilaisuuksien materiaalit on koottu sivun alareunan materiaalipankkiin. ​