Nuorisofoorumissa 2016 teemana arkipäivän hyvinvointi

Nuorisofoorumi 2016 mainos
Kainuun maakunnallinen nuorisovaltuusto järjesti yhteistyössä Kainuun liiton ja Hyrynsalmen kunnan kanssa nuorisofoorumin Hyrynsalmella perjantaina 16.9 2016. Teemana oli nuorten arkipäiväinen hyvinvointi.

Hyvinvointia arkipäivään - Faktaa, vinkkejä ja hoksaamista toiminnan kautta!

Kainuun maakunnallinen nuorisovaltuusto järjesti yhteistyössä Kainuun liiton ja Hyrynsalmen kunnan kanssa vuoden 2016 nuorisofoorumin Hyrynsalmen Yhtenäiskoululla (Kaarnatie 1) perjantaina 16.9 2016. Puoli päivää kestäneen tapahtuman pääkohderyhmiksi määriteltiin yläkoulussa sekä toisella asteella opiskelevat kainuulaiset nuoret.

Tapahtuman mainostaminen ja ilmoittautumiset koonnit tapahtuivat keskitetysti järjestäjien sekä muiden kuntien nuorisotyöntekijöiden kautta. Tapahtumaan osallistui nuoria Hyrynsalmelta, Suomussalmelta, Kajaanista, Paltamosta, Ristijärveltä, Puolangalta ja Paltamosta.

Foorumin teemana oli nuorten arkipäiväinen hyvinvointi. Teemaa käsiteltiin viiden erilaisen toiminnallisen työ- ja välipalapisteen kautta. Työpisteiden aiheina olivat liikunnan, ravinnon, päihteiden ja riippuvuuden, unen, levon ja rauhoittumisen sekä unelmien ja haaveen ympärille rakentuneet teemat. Teemojen kautta nostettiin esiin jokaisen arkipäivään kuuluvia, hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä, hoksauttamisen, mietiskelyn ja myös tekemisen kautta.

Työpisteistä vetämässä olivat Kainuun liiton ohjaajat, Kainuun kuntien nuoriso-ohjaajat sekä Kainuun Marttojen edustajat. Foorumin aikana ryhmiin jaettuja nuoria olivat ohjaamassa Kainuun maakunnallisen nuorisovaltuuston nuorisovaltuutetut, manulaiset.

Päivän aikana nuoret voivat myös jättää omia kysymyksiä tai kommenttejaan Kainuun maakunnallisen nuorisovaltuuston kummivaltuutetuille. Kysymysten vastaukset julkaistaan myöhemmin koontina tällä verkkosivuilla ja myös maakunnallisen nuorisovaltuuston Facebook:issa.

Lisätietoja

Kainuun Sanomien toimittaja Aino Isojärvi oli laatinut tapahtumasta oheisen jutun. Myös YLE oli paikalla haastatellen paikalla olevia nuoria.

Yle Uutisten juttu: Meneekö maaseudun nuorilla huonommin kuin kaupungin? “Koko kylässä on tosi hyvä yhteishenki”
Kainuun Sanomien juttu: Nuorisofoorumi keräsi ajatuksia hyvinvoinnista