Nuorille suunnatut Suomi100 -hankkeet

Tehtävät

Vuonna 2017 Suomi täytti sata vuotta ja juhlavuoden kunniaksi järjestettiin monenlaista toimintaa ja tapahtumia ympäri maata, myös Kainuussa. Alle on koottu nuorille suunnatut Suomi100 -hankkeet.

Nuorten Suomi 100 Kainuussa

Taidetestaajat

Suomen Kulttuurirahasto tarjosi kolmelle ikäluokalle kahdeksasluokkalaisia ohjaajineen mahdollisuuden vierailla kahdessa valmiiksi sovitussa kulttuurikohteessa: oopperassa, teatterissa, konsertissa, taidenäyttelyssä jne. Yksi vierailu suunniteltiin suuntautuvaksi omaan maakuntaan tai lähialueelle, toisen Helsinkiin tai muualle Suomeen, säätiöiden maksaessa taidetestaajien matkat ja pääsyliput. Hanke toteutetaan lukuvuosina 2017–2020. Koulut saivat asiasta kirjeen keväällä 2017 ja voivat sen jälkeen ilmoittautua taidetestaajiksi.

100 lahjaa kainuulaisille
Sata lahjaa koostui palveluista ja tuotteista, joita KAO:n ja lukion opiskelijat lahjoittivat alueen ihmisille, samalla kartuttaessaan omaa osaamistaan. Hanke saattoi yhteen opiskelijoita ja ympäristön ihmisiä, jotka muuten eivät usein kohtaa toisiaan. 100 lahjaa kainuulaisille -hanketta toteutettiin koko juhlavuoden ajan.

Satavuotias Suomi räppää

Hanke oli suunnattu Kainuun alueen lapsille ja nuorille, alle 30-vuotiaille, jotka ovat kiinnostuneita säveltämisestä, sanoittamisesta ja esiintymisestä. Mukana oli myös tunnettu rap-artisti.
    Satavuotias Suomi räppää -hanketta toteutettiin koko juhlavuoden ajan.

Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=M1VJ_yHEBUw

Suomi vuonna 2017 - 1000 tarinaa ja 100 tapahtumaa

Hanke tarjosi mahdollisuuden kertoa oma tarina esimerkiksi aiheesta “mitä ajattelet Suomesta” kirjoittamalla tarinoita ja kertomuksia, tekemällä haastattelun, piirtämällä ja maalaamalla, ottamalla kuvia tai tekemällä videoita ja äänitteitä. Vuoden 2017 aikana ympäri Suomea myös toteutettiin 100 tapahtumaa, joiden toteutuksen kärjessä oli Suomen nuori sukupolvi. Nuorilla oli mahdollisuus suunnitella haluamansa tapahtuma ystäviensä kanssa, miettiä kenelle tilaisuus on tarkoitettu ja millaisia kuluja tapahtuman järjestämisestä tulee ja hakemalla avustusta.

Suomi 100 -kuvahaaste

Kansanedustajat kouluissa –teemaviikko
          16.-27.1.2017
          Kyselytunti tarjosi mahdollisuuden saada tietoa eduskunnan työstä ja kansanedustajan arjesta. Oppilailla ja opiskelijoilla oli samalla mahdollisuus esittää kysymyksiä kansanedustajalle.

DOKKINO: Yhdessä!
          Juhlanäytös 7.2.2017 Kajaanin Biorexissä. Lapset ja nuoret olivat päässeet tutustumaan luovien dokumenttielokuvien maailmaan ja toteuttamaan itse omat dokumenttielokuvansa alusta loppuun saakka ammattitaitoisen ja innostavan ohjaajan avustuksella. Kainuusta oli mukana Kajaanin lyseo.

Kainuun Uskalla Yrittää -semifinaali
          9.2.2017 Kainuun nuorimmat yrittäjät esittäytyivät Uskalla Yrittää -semifinaalissa Kajaanin Prismassa. Semifinaali oli messutapahtuma, jonka aikana nuoret möivät ja esittelivät omia tuotteitaan ja palveluitaan.

Satavuotias Suomi –kirjoituskilpailu 16-19 –vuotiaille lukiolaisille

Pohjoisen lukioiden 16-19 -vuotiaille lukiolaisille järjestettiin kirjoituskilpailu, jonka aiheena oli satavuotias Suomi ja sen tulevaisuus. Parhaat kirjoitukset lähetettiin sanomalehti Kalevaan.

Videokilpailu Nuorten Kainuu

Nuorille, alle 30-vuotiaille tarkoitettu videokilpailu oli käynnissä ajalla 15.2.-30.11.2017. Videokilpailuun voi osallistua videolla, johon on yhdistetty kainutlaatuisella tavalla Kainuu ja/tai kainuulaisuus. Järjestäjänä toimi Kainuun liitto yhteistyössä Kainuun Sanomien, Kajaanin nuorkauppakamarin, Kainuun nuorisovaltuuston ja Kainuun ammattiopiston kanssa.

100 askelta Suomen tulevaisuuteen

100 askelta Suomen tulevaisuuteen -hankkeessa haettiin vastausta kysymykseen "Millainen on Suomi vuonna 2117?" Kansalaiskeskustelu järjestettiinKajaanissa 23.2.2017.

Facebook: https://www.facebook.com/100askelta/?fref=ts

Twitter: https://twitter.com/@100askelta

Kolmas valtakunnallinen nuorten piirtäjien karikatyyri- ja pilapiirroskilpailu
          Aiheina karikatyyrisarjassa olivat suomalaiset poliitikot ja pilakuvasarjassa kotimainen nykypolitiikka. Kilpailuun voivat osallistua kaikki yläkoulujen, lukion ja kuvataidekoulujen opiskelijat.
          Osallistumisaikaa oli maaliskuun 2017 loppuun saakka.

Valtakunnalliset musiikkilukiopäivät

Päivien isäntänä toimi Kajaanin lukio, 24.-25.4.2017. Noin 400 musiikkilukiolaista eri puolilta Suomea kokoontuivat Kajaaniin musisoimaan yhdessä, opiskelemaan uutta ja tutustumaan toisiinsa.

Safkasynttärit – lasten villiruokajuhlat 100-vuotiaalle!

4H-kerholaiset ympäri Suomen suunnittelivat ja järjestivät keväiset synttäripippalot villiruokateemalla Suomen täyttäessä 100 vuotta vuonna 2017. Juhlissa syötiin yhdessä ja pöytä katettiin suomalaisen kevään parhailla herkuilla. Kainuussa Safkasynttäreitä vietettiin jokaisessa kunnassa touko-kesäkuun aikana.

Nälkämaan markkinat

Nälkämaan markkinat järjestettiin Kajaanissa 15.-16.9.2017. Suuret maalaismarkkinat, joilla juhlistettiin kainuulaisen maatalousopetuksen 120 vuotta sekä koulutuksen voittoa nälästä. Tapahtuman järjesti Kainuun ammattiopiston Seppälän luontoala.

Suomi 100 satelliitti ja avaruusrekka

Ympäri Suomea kiertävä avaruusaiheinen minitiedekeskus, avaruusrekka, pysähtyi Kajaanissa 22.9.2017. Kiertueen aikana pysähdyspaikoissa rakennettiin oikea satelliitti ásiantuntijoiden opastuksella.

100visio

Visio Suomesta seuraavaksi 100 vuodeksi – nuorten uusi itsenäisyysjulistus. Kainuun osalta kilpailuaika päättyi 1.5. ja 15.11.2017 valtakunnallinen raati valitsi voittajan.
              Facebook: https://www.facebook.com/100visio-337384549955405/
              Twitter: https://twitter.com/100visio
              Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCX82HABbSvfHXfw1lKCiUQQ

Olen suomalainen nuori
              Kantasuomalaisten ja maahanmuuttajanuorten yhdessä toteuttaman hankkeen aikana suunniteltiin ja tehtiin teemaa kuvaava kuvataideteos Kajaanin Prismaan ja Citymarketiin.

Kainuulaisten neljäsluokkalaisten itsenäisyysjuhla 2017

Kainuun neljäsluokkalaiset juhlivat itsenäisyyttä Kajaanissa 30.11.2017.

Kollaasin kuvat:

Yleisö: Teemu Huhtakangas