6.9.2018 - 10:50

Kainuun liikennejärjestelmäsuunnitelma on valmistunut

Kajaanin rautatieasema 8/2018
Kainuun maakuntahallitus hyväksyi liikennejärjestelmäsuunnitelman 27.8.2018.
Liikennejärjestelmäsuunnitelmassa on tarkasteltu Kainuun tulevaisuutta liikenteen näkökulmasta. Suunnitelmaan on nostettu toimenpiteet, jotka luovat edellytyksiä maakunnan saavutettavuuden ja sen elinvoimaisuuden kehittymiselle ja joilla turvataan sujuva ja turvallinen liikkuminen. Suunnitelman toteutuminen edellyttää eri toimijoiden ja tahojen tiivistä yhteistyötä.

Kainuun liikennejärjestelmäsuunnitelma on laadittu tilanteessa, jossa toimintaympäristössä on tapahtumassa paljon muutoksia. Liikkumisen ennustetaan muuttuvan lähitulevaisuudessa ennennäkemättömän paljon niin teknologian kehityksen kuin myös digitalisaation kautta. Liikennettä koskevia lakeja uudistetaan. Maakunta- ja muut organisaatiouudistukset vaikuttavat huomattavasti myös liikennejärjestelmän suunnitteluun. Muutoksia liikkumisessa tarvitaan mm. väestön ikääntymisen ja ilmastonmuutoksen vuoksi. Nämä kaikki asettavat haasteita liikennejärjestelmälle, ja sen kehittämisessä muutokset on otettava huomioon.