19.11.2016 - 0:00

Barentsin kulttuuriministerit kokoontuivat Moskovassa

Barents Window
Barentsin alueen kulttuuria käsiteltiin ministeritasolla Moskovassa 9. marraskuuta 2016. Kokouksessa keskusteltiin Barentsin alueellisen kulttuuriyhteistyön kehittämisestä ja annettiin yhteinen julkilausuma, jossa mm. julkistettiin Barentsin yhteisen kulttuuristipendin perustaminen.

Kulttuuriministerit, Barentsin euroarktisen neuvoston (BEAC) jäsenvaltioiden edustajat sekä EU:n edustaja kokoontuivat Moskovassa 9. marraskuuta 2016 ja keskustelivat kulttuuriyhteistyön edistämisestä Barentsin alueella. Kokous myös antoi yhteisen julkilausuman, jossa muun muassa julistettiin perustetuksi Barentsin euroarktisen alueen kulttuuriyhteistyöstipendi.

Barentsin kulttuuriyhteistyöstipendi perustettiin neljän vuoden koeajaksi, minkä jälkeen sitä jatketaan automaattisesti, ellei toisin päätetä puheenjohtajuuskauden 2018 - 2019 aikana. Stipendi jaetaan joka toinen vuosi, kerran kunkin JWGC (Joint Working Group on Culture, Yhdistetty kulttuurityöryhmä) -puheenjohtajakauden aikana. Kaikki Barentsin euroarktisen alueen jäsenmaat edistävät Barentsin stipendien myöntämistä samoin ehdoin.

Myönnettävän apurahan määrä on 10 000 € per maa. Kerrallaan myönnetään yhteensä neljä stipendiä siten, että kultakin Barentsin alueellisen yhteistyön jäsenalueelta valitaan yksi ehdokas ko. jäsenvaltion esiteltäväksi lopulliseen JWGC:n valintaan. Palkitut esitellään julkisuudessa ja palkitaan sopivaksi katsotussa tapahtumassa Barentsin euroarktisen neuvoston toimesta.