BIOKOS-projekti, lämpövoimalaitos Kostamukseen

Pääpartneri: Kainuun liitto. Rahoittaja: Karelia ENPI CBC -ohjelma. Toteuttamisaika: 1.1.2013-31.12.2014. Kokonaiskustannusarvio: 1 099 660 €. Tukiprosentti: 90 %.
Biokos logot

BIOKOS -projekti (KA408) on toteutettu yhdessä suomalaisten ja venäläisten partnerien kanssa. Hankkeessa on toimitettu 0,6 MW lämpölaitos Kostamuksen kaupungin jätevedenpuhdistamon yhteyteen. Lämpölaitos tuottaa energiaa puuhakkeesta ja kuivatusta jätevesilietteestä.

Lämpölaitoksen ansiosta jätevedenpuhdistamon lietettä ei enää läjitetä kaatopaikalle. Lisäksi lämpölaitoksen myötä raskaan polttoöljyn käyttö lämmöntuotannossa vähenee. BIOKOS - lämpölaitos on ensimmäinen Venäjän Karjalassa, mikä hyödyntää lietettä. Lämpölaitos toimii esimerkkinä myös Suomen puolelle, sillä lainsäädäntö on muuttumassa ja jatkossa orgaanisten jätteiden kuten lietteiden kaatopaikkasijoitusta rajoitetaan.

BIOKOS - projektin pääpartnerina oli Kainuun liitto. Muut partnerit olivat:

• Kostamuksen kaupunki (yhteyshenkilö Galina Potapova),
  • MUP Teploseti (yhteyshenkilö Pavel Sprynov),
  • MUP Gordovokanal (yhteyshenkilö Alexandr Drychin),
  • OOO AplSov (yhteyshenkilö Vladimir Lykov) ja
  • ZAO Cinto (yhteyshenkilö Evgeny Kiselev).

Lämpölaitoksen valmisti OOO Baltkotlomash. Gea Westfalian valmistaman kuivaimen ja lämmönvaihtimien toimituksesta vastasi CTK Engineering.

Lisätietoja

Lisätietoja hankkeesta Kainuun liitossa antavat suunnittelujohtaja Hannu Heikkinen tai aluekehityspäällikkö Paavo Keränen

Biokos lämpölaitos