Neittävän monitoimitalo

Neittävän väki kokoontuu mielellään oman kylän monitoimitalolle vaihtamaan kuulumisia. Entinen kyläkoulu soveltuu nyt uuden valokuituliittymän ansiosta myös tietoliikennekoulutuksiin tai vaikkapa yhteydenpitoon kaukaisempien tuttavien kanssa.

Nopea internetyhteys kyläläisten iloksi

Neittävän väki kokoontuu mielellään oman kylän monitoimitalolle vaihtamaan kuulumisia. Kyläyhdistyksen vuokraama entinen kyläkoulu soveltuu myös yhteydenpitoon kaukaisempien tuttavien kanssa uuden valokuituliittymän ansiosta. Nopeaa laajakaistaa on hyödynnetty jo myös tietokonekoulutuksissa. Osallistujat ovat kurssin aikana tehneet Neittävälle oman esittelyvideon ja kotisivut.
– Aikaisemmin, yli 10 vuotta sitten monitoimitalossamme on ollut hidas internetyhteys. Uusi  laajakaista on mahdollistanut toiminnan monipuolistamisen ja tuonut paljon lisäarvoa talollemme, kyläyhdistyksen varapuheenjohtaja Aino Leinonen iloitsee.
Vastavalmistuneessa harrastetilassa myös nuoret pääsevät käyttämään tietokonetta kaikkien muiden kerhopuuhiensa ohessa. Neittävän monitoimitalolla voi nykyisin harrastaa monipuolisesti, hyödyntäen tehokkaita tietoliikenneyhteyksiä.

Palvelupiste kyläläisille

Kyläyhdistys on suunnitellut kaikille avointa palvelupistettä, jossa valokuituyhteyden hyödyt tuodaan jokaisen neittäväläisen saataville. Näin myös nekin, jotka eivät omista tietokonetta tai eivät ottaneet omaa yhteyttä, voivat nauttia laajakaistan eduista.
– Vaalassa 12 kilometrin päässä on vielä virastoja. Jatkossa monet vaalalaisten palveluista voivat olla kymmenien tai  jopa satojen kilometrien päässä. Onneksi asioita pystytään yhä enemmän hoitamaan netin kautta, Leinonen pohtii.

Hyötyä matkailuun

Kesäisin Neittävän väkimäärä kasvaa huimasti, sillä lukuisat kirkasvetiset lammet ja Oulujärvi houkuttelevat rannoilleen kesäasukkaita. Lomalaiset ovat jo nyt kyselleet monitoimitalon valokuituyhteydestä ja kuinka he pystyvät sitä käyttämään.
– Kyläyhdistyksen koneen lisäksi paikan päällä internetyhteyteen voi liittyä omalla kannettavalla tietokoneella, Leinonen sanoo.
Kyläyhdistys aikoo hyödyntää valokuituyhteyttä myös monitoimitalon matkailullisessa kehittämisessä. Yksi tärkeimmistä valteista on Neittävän kuuluminen Rokua  Geopark -alueeseen eli osaksi ainutlaatuista geologista kohdetta. Rokua Geopark on Suomen ensimmäinen ja maailman pohjoisin Unescon suojelema geopark.
– Teemme monitoimitalosta kohteen matkailijoille ja suunnittelemme myös ohjelmapalveluiden tuottamista. Valokuituyhteys auttaa suuresti tämänkin suunnitelman toteuttamisessa, Leinonen kertoo.