Makuja Suomesta

Sesongit ja luonnonantimet – niistä on suomalaiset perinneruuat tehty. Suomalaista ruokakulttuuria ovat muovanneet aikojen saatossa niin itäiset kuin läntiset vaikutteet. Tärkeä merkitys on ollut myös vuodenajoilla ja sesongin suomilla raaka-aineilla. Ennen Suomessa elettiin omavaraistaloudessa. Ruokaa tehtiin aineksista, joita omassa kunnassa oli kuhunkin vuodenaikaan tarjolla. Maakuntien perinneruuat ovat tätä perua. Vaikka erot ovat tasoittuneet, vaalivat maakunnat ylpeinä omia perinneherkkujaan. Makuja Suomesta -perinneruokakartta esittelee kolmekymmentäyksi perinneherkkua resepteineen. Kartalta löytyy myös kainuulainen ruoka-aarre rönttöset, nuo maukkaat ruistaikinaan leivotut marjapiirakat. Tutustu kartan perinneherkkuihin ja kokeile rönttösten reseptiä!

Makuja Suomesta by ExpediaFI

Rönttöset

AINEKSET

Taikina
1,5 dl vettä
5 g tuorehiivaa
0,5 tl suolaa
2 dl ruisjauhoja
1 dl vehnäjauhoja
2 rkl voita

Täyte
1 kg perunaa
3 dl puolukkasurvosta
1 dl sokeria
1 tl suolaa
1 dl ruisjauhoja

VALMISTUSOHJE

1. Liuota hiiva lämpimään veteen ja sekoita loput ainekset taikinaan. Anna taikinan levätä jääkaapissa kelmun sisällä noin tunti. Sillä aikaa keitä perunat kypsiksi ja soseuta ne tasaiseksi massaksi ja lisää jauhot perunaseokseen. Paista perunaseosta uunissa foliolla peitettynä noin 2 - 3 tuntia 65 asteessa. Kun seos on jäähtynyt, lisää sekaan puolukkasurvos, sokeri ja suola.

2. Kaulitse taikina ympyrän muotoisiksi piirakkalevyiksi, levitä täytettä keskelle ja rypytä piirakat. Paista uunissa 15 minuuttia 250 asteessa ja voitele sulalla voilla.

Resepti: Ruokatieto Yhdistys

Rönttöset