6.4.2018 - 13:29

Tule keskustelemaan maaseutuvaikutuksista maakunta- ja sote-uudistuksessa

Maaseutuvaikutusten arviointi työkaluna maakuntauudistuksessa
Kuinka maakunta- ja sote-uudistus vaikuttaa maaseudun asukkaiden ja yritysten arkeen? Mitä seikkoja tulisi huomioida, että vaikutukset eivät olisi kielteisiä? Tule keskustelemaan maaseutuun vaikuttavista asioista Kuhmoon, Paltamoon, Kajaaniin ja Suomussalmelle.

”Maaseutuvaikutusten arviointi työkaluna maakuntauudistuksessa” -hankkeessa järjestetään kevään aikana kuntakierroksia neljässä Kainuun kunnassa. Illat järjestetään yhteistyössä JärjestöKainuu 2.0 -hankkeen ja Kainuun järjestöistä koostuvan järjestöfoorumin kanssa. Kuntakierrosten ajankohdat ovat 17.4. Kuhmo (Kuhmo-talo, koulukatu 1), 23.4. Paltamo (Korpitien koulu, auditorio), 26.4. Kajaani (Linnankatu 6 B, 4 krs, auditorio) ja 21.5. Suomussalmi (Suomussalmen kunnantalo, valtuustosali, Kauppakatu 20). Tilaisuudet ovat kaikille avoimia.

Lisäksi hanke on osallistunut maakuntauudistuksen työryhmien toimintaan ja haastattelee asiantuntijoita. Kuntaliiton ja Pirkanmaan toimijoiden kanssa kerätään sähköisellä kyselyllä huhtikuussa laajalta toimijajoukolta arvioita maakuntauudistuksen vaikutuksista maaseudulle ja arvioidaan tulevan hallinnon toimivuutta.

Hankkeessa pohditaan tulevan maakunta- ja sote-uudistuksen vaikutuksia laaja-alaisesti. Arvioitavana ovat vaikutukset maaseudun palveluihin, elinvoimaan ja demokratiaan.

Lisätietoa:
maakuntauudistuksesta Kainuussa  www.kainuunliitto.fi/alueuudistus ja valtakunnallisesti www.alueuudistus.fi
Maaseutuvaikutusten arvioinnista www.maaseutupolitiikka.fi
Hankkeesta www.kainuunliitto.fi/maaseutuvaikutusten-arviointi-tyokaluna-maakuntauudistuksessa

Maa- ja metsätalousministeriö on rahoittanut hankkeen Makeran valtakunnallisiin maaseudun tutkimus- ja kehittämishankkeisiin suunnatuista varoista Maaseutupolitiikan neuvoston asettaman hankeryhmän esityksestä.