Maakuntajuhla

• Maakuntajuhla Suomussalmella

Tehtävät

Maakuntajuhlaa vietetään Kainuun maakuntakukan, Kanervan päivänä 14.8. Vuonna 2018 juhla järjestetään Suomussalmella. Maakuntajuhla on kaikille avoin ja maksuton.

Juhlan viettäminen alkoi vuonna 1998. Silloin ei pidetty varsinaista maakuntajuhlaa, mutta Sotkamossa pidetyn huippukokouksen lopuksi oli Kainuun maakuntalipun naulaaminen ja käyttöön vihkiminen. Vuonna 1999 pidettiin Kuhmossa varsinaisesti ensimmäinen maakuntajuhla.

Juhlan tarkoituksena on juhlistaa kainuulaisuutta, virittää uskoa tulevaisuuteen ja kerätä voimia yhteiseen työhön Kainuun hyväksi.

Juhla kiertää vuorovuosin kunnasta toiseen ja juhlan järjestävät yhteistyössä Kainuun liitto ja vuorossa oleva kunta tai kaupunki. Juhlan ohjelmasta vastaa järjestelyvuorossa oleva paikkakunta. Tällä tavoin halutaan tuoda esille kainuulaisten monipuolista kulttuuriosaamista. Ohjelmaan halutaan sisällyttää erityisesti paikkakunnan nuorten kulttuuritaitoja.

Juhlapuhujat ovat vuosien aikana olleet niin politiikan, kulttuurin kuin kirkonkin edustajia. Yksi merkittävä juhlan sisältö on ollut myös Pro Kainuu -palkintojen jakaminen. Maakuntajuhlaan järjestetään maksuton kuljetus kaikista Kainuun kunnista.

Maakuntajuhla Suomussalmella 11.8.2018

Kainuun maakuntajuhlaa vietetään tänä vuonna poikkeuksellisesti jo lauantaina 11.8. Kaunisniemen kesäteatterilla Suomussalmella.

Maakuntajuhla on maksuton ja kaikille avoin. Aimmista vuosista poiketen tänä vuonna juhlaan osallistuminen edellyttää pääsylipun noutamista ennakkoon kuntien kirjastoista. Maakuntajuhlan lippu sisältää maakuntajuhlan ja teatteriesityksen sekä kahvit. Kahvit voi nauttia joko ennen varsinaisen juhlan alkamista tai väliajoilla.

Kahvitarjoilu klo 12 alkaen. Varsinainen juhla alkaa klo 13, jonka jälkeen on tauko ja teatteriesitys Navettamaisteri alkaa klo 14.15.

Ohjelmassa:
Juhlapuhe, Suomussalmen kunnanjohtaja Erno Heikkinen
Pro-Kainuu -palkintojen jako
Vuoden rajaseututeko ja rajaseututoimija -tunnustuspalkintojen jako, Rajaseutu ry
Kesäteatteriesitys Navettamaisteri

Bussi- ja pääsyliput ovat jaossa kuntien kirjastoissa, Otanmäen kirjastossa ja Kajaani Infossa 23.7.-3.8. välisenä aikana. Lippuja on rajallinen määrä ja niitä jaetaan enintään 2 kpl/hlö ja tämä kannattaa ottaa huomioon lippuja noudettaessa. Lippuja ei voi varata etukäteen sähköpostitse tai puhelimitse.

Bussikyydit reitteineen ja aikatauluineen juhlaan:

Bussi 1:
Kuhmo linja-autoasema 10.00 - Sotkamo linja-autoasema 10.50 – Suomussalmi kesäteatteri 12.20

Bussi 2:
Vuolijoki ABC 9.40 – Otanmäki Seo 9.55 – Kajaani linja-autoasema 10.30 – Ristijärvi ABC 11.05 – Suomussalmi kesäteatteri 12.00

Bussi 3:
Kajaani linja-autoasema 10.30 – Paltamo Neste 11.05 – Suomussalmi kesäteatteri 12.30

Bussi 4:
Puolanka linja-autoasema 10.50 – Hyrynsalmi S-market 11.40 – Suomussalmi kesäteatteri 12.10

Bussi 5:
Suomussalmi kk Kaleva 12.05 – Ämmänsaari linja-autoasema 12.20 – Suomussalmi kesäteatteri 12.30

Paluukyydit kuntiin lähtevät teatteriesityksen jälkeen.

Tervetuloa vuoden 2018 Kainuun maakuntajuhlaan!

Lisätietoa: johdon assistentti Salli Mikkonen, salli.mikkonen@kainuu.fi, puh. 044 7100 872

Maakuntajuhla Suomussalmella