Maakuntajuhla

• Hannu Väyrynen, Kainuun maakuntajuhla
  • Yleisö, Kainuun maakuntajuhla

Tehtävät

Maakuntajuhlaa vietetään Kainuun maakuntakukan, Kanervan päivänä 14.8. Vuonna 2018 juhla järjestetään Suomussalmella. Maakuntajuhla on kaikille avoin ja maksuton.

Juhlan viettäminen alkoi vuonna 1998. Silloin ei pidetty varsinaista maakuntajuhlaa, mutta Sotkamossa pidetyn huippukokouksen lopuksi oli Kainuun maakuntalipun naulaaminen ja käyttöönvihkiminen. Vuonna 1999 pidettiin Kuhmossa varsinaisesti ensimmäinen maakuntajuhla.

Juhlan tarkoituksena on juhlistaa kainuulaisuutta, virittää uskoa tulevaisuuteen ja kerätä voimia yhteiseen työhön Kainuun hyväksi.

Juhla kiertää vuorovuosin kunnasta toiseen ja juhlan järjestävät yhteistyössä Kainuun liitto ja vuorossa oleva kunta tai kaupunki. Juhlan ohjelmasta vastaa järjestelyvuorossa oleva paikkakunta. Tällä tavoin halutaan tuoda esille kainuulaisten monipuolista kulttuuriosaamista. Ohjelmaan halutaan sisällyttää erityisesti paikkakunnan nuorten kulttuuritaitoja.

Juhlapuhujat ovat vuosien aikana olleet niin politiikan, kulttuurin kuin kirkonkin edustajia. Yksi merkittävä juhlan sisältö on ollut myös Pro Kainuu -palkintojen jakaminen. Maakuntajuhlaan järjestetään maksuton kuljetus kaikista Kainuun kunnista.

Maakuntajuhla Kuhmossa 13.8.2017

Kainuun maakuntajuhlaa vietettiin tänä vuonna Suomi 100 -teemalla ja poikkeuksellisesti jo sunnuntaina 13.8. Kuhmo-talolla.

Juhlapuheen piti valtiosihteeri, Suomi 100 -hallituksen puheenjohtaja Paula Lehtomäki. Juhlassa suoritettiin myös Pro Kainuu -palkintojenjako ja kuultiin kantaesityksenä konsertti Sadan vuoden soitto, jossa esiintyivät Kajaanin, Sotkamon, Kuhmon ja Nurmeksen mieslaulajat sekä Kajaanin ja Kuhmon puhallinorkesterit.

Paula Lehtomäen juhlapuheen voit lukea tästä:

Lue juttu Kainuun Sanomista.