Maakuntajuhla

• Maakuntajuhla Paltamossa su 11.8.2019
  • Pro Kainuu 2018 palkitut Esko Vatula, Ari Tamminen ja Veikko Huovinen
  • Sadan vuoden soitto -konsertti Kuhmo-talossa maakuntajuhlassa 2017
  • Pro Kainuu -tunnustuksen saivat 2016 Sotkamossa Topi Mikkola, Risto Vähäsarja ja Leena Valtanen
  • Anssi Kela esiintyl maakuntajuhlassa Hyrynsalmella 2015
  • Pro Kainuu -tunnustuksen saivat vuonna 2014 Sari Rusanen, Esa Ronimus ja Kalle Juntunen
  • Aira Samulin ja Pekka Mikkola Ristijärvellä maakuntajuhlassa 2014
  • Maakuntajuhla 2011 Suomussalmella
  • Maakuntajuhla 2010 Kajaanissa, kuvassa Jussi Pajunen ja Alpo Jokelainen
  • Kahvittelua ennen juhlaa
  • " "
  • Pro Kainuu -palkitut 2006: Jorma Suvikas, Lea ja Sakari Jankko, Väinö Tauru
  • Maakuntajuhla 2018 Suomussalmella

Tehtävät

Kainuun maakuntajuhlaa vietetään tänä vuonna jo 20:nnen kerran!

Maakuntajuhlaa vietetään Kainuun maakuntakukan, Kanervan päivän aikoihin elokuussa. Maakuntajuhla on kaikille avoin ja maksuton.

Vuonna 2019 juhla järjestetään Paltamon Korpitien koululla sunnuntaina 11.8. Kahvitarjoilu ennen juhlaa alkaen klo 13.00 ja juhlan aloitamme klo 14.00.

Juhlan viettäminen alkoi vuonna 1998. Silloin ei pidetty varsinaista maakuntajuhlaa, mutta Sotkamossa pidetyn huippukokouksen lopuksi oli Kainuun maakuntalipun naulaaminen ja käyttöön vihkiminen. Vuonna 1999 pidettiin Kuhmossa varsinaisesti ensimmäinen maakuntajuhla. Juhlan perinteinen ajankohta on Kanervan päivänä 14.8. tai sen läheisenä viikonloppuna.

Juhlan tarkoituksena on juhlistaa kainuulaisuutta, virittää uskoa tulevaisuuteen ja kerätä voimia yhteiseen työhön Kainuun hyväksi. Juhla kiertää vuorovuosin kunnasta toiseen ja juhlan järjestävät yhteistyössä Kainuun liitto ja vuorossa oleva kunta. Juhlan ohjelmasta vastaa järjestelyvuorossa oleva paikkakunta. Tällä tavoin halutaan tuoda esille kainuulaisten monipuolista kulttuuriosaamista.  Juhlapuhujat ovat vuosien aikana olleet niin politiikan, kulttuurin kuin kirkonkin edustajia. Yksi merkittävä ohjelmanumero on Pro Kainuu -palkintojen jakaminen. Maakuntajuhlaan järjestetään maksuton kuljetus kaikista Kainuun kunnista.

Ohjelma klo 14.00 - 16.00:

Juhlapuhe  Pasi Ahoniemi, kunnanjohtaja

Maakuntakomedia    Paltamon kesäteatteri

Pro Kainuu -palkintojen jako

Paltamon Perhosvoltit   Tanssiesitys

Järjestelyvuoron siirto Kajaanin kaupungille

Nälkämaan laulu

ja lopuksi

Kolokosti Koria -konsertti

*********

Bussiliput ovat noudettavissa 22.7. – 7.8. välisenä aikana alkaen kuntien kirjastoista ja Kajaani Infosta. Bussien aikataulut ja reitit:

Bussi 1:  klo 11.55 Kuhmo – klo 12.45 Sotkamo – Paltamo, Korpitien koulu klo 13.30