Maakuntajuhla

• Maakuntajuhlan yleisöä
  • Pro Kainuut

Tehtävät

Maakuntajuhlaa vietetään Kainuun maakuntakukan, Kanervan päivän viikolla. Maakuntajuhla on kaikille avoin ja maksuton. Vuonna 2019 juhla järjestetään Paltamossa.

Juhlan viettäminen alkoi vuonna 1998. Silloin ei pidetty varsinaista maakuntajuhlaa, mutta Sotkamossa pidetyn huippukokouksen lopuksi oli Kainuun maakuntalipun naulaaminen ja käyttöön vihkiminen. Vuonna 1999 pidettiin Kuhmossa varsinaisesti ensimmäinen maakuntajuhla. Juhlan perinteinen ajankohta on Kanervan päivänä 14.8. tai sen läheisänä viikonloppuna.

Juhlan tarkoituksena on juhlistaa kainuulaisuutta, virittää uskoa tulevaisuuteen ja kerätä voimia yhteiseen työhön Kainuun hyväksi.

Juhla kiertää vuorovuosin kunnasta toiseen ja juhlan järjestävät yhteistyössä Kainuun liitto ja vuorossa oleva kunta. Juhlan ohjelmasta vastaa järjestelyvuorossa oleva paikkakunta. Tällä tavoin halutaan tuoda esille kainuulaisten monipuolista kulttuuriosaamista. Ohjelmaan halutaan sisällyttää erityisesti paikkakunnan nuorten kulttuuritaitoja.

Juhlapuhujat ovat vuosien aikana olleet niin politiikan, kulttuurin kuin kirkonkin edustajia. Yksi merkittävä juhlan sisältö on ollut myös Pro Kainuu -palkintojen jakaminen. Maakuntajuhlaan järjestetään maksuton kuljetus kaikista Kainuun kunnista.

Maakuntajuhla Suomussalmella 11.8.2018

Vuoden 2018  Kainuun maakuntajuhla vietettiin lauantaina 11.8. Kaunisniemen kesäteatterilla Suomussalmella. Juhla pidettiin ensimmäistä kertaa historiansa aikana ulkoilmajuhlana ja sää suosi.

Tilaisuuden avasi Laura Matilainen Nälkämaan laulun viuluesityksellään. Juhlapuheen piti Suomussalmen kunnanjohtaja Erno Heikkinen ja tilaisuuden juonsi Seija Rannikko. Juhlavieraille tarjottiin kahvit makean ja suolaisen kahvileivän kera.

Juhlassa jaettiin perinteiseen tapaan Pro Kainuu –palkinnot ja sen saivat Ari Tamminen Sotkamosta, Esko Vatula Kajaanista ja Veikko Huovinen Suomussalmelta.

Pro Kainuu –palkintojen lisäksi juhlassa jaettiin Rajaseutu ry:n Vuoden rajaseututeko ja rajaseututoimija –tunnustuspalkinnot. Vuoden 2018 rajaseututeko myönnettiin Kajaanin ammattikorkeakoulussa opiskelevalle Kamukamu-tiimille sen innovatiivisesta, nuorten yksinäisyyttä ja eriarvoistumista ehkäisevästä kaveri-sovelluksesta. Vuoden rajaseututoimija 2018 –tunnustuksella palkittiin agronomi Ilmari Schepel Suomussalmelta, metsänhoitaja ja harvaan asutun maaseudun erityisasiantuntija Tarja Lukkari Sotkamosta, kuvataiteilija Urho Kähkönen Kuhmosta sekä tanssinopettaja Maija Palsio Kuhmosta.

Vuoden 2019 maakuntajuhlan järjestelyvuoro siirtyi Paltamon kunnalle. Lopuksi juhlayleisö pääsi nauttimaan Navettamaisteri-kesäteatteriesityksestä.

Maakuntajuhlan tunnelmiin ja kuviin voi palata Kainuun liiton Facebookissa: https://www.facebook.com/kainuu/