Logot, vaakuna, lippu ja viiri

Tehtävät

Kainuun liiton logot ja Kainuun vaakuna. Ennen kuin käytät logoja tai vaakunaa, kysy lupa osoitteesta viestinta(at)kainuu.fi.

Kainuun liiton graafinen ohje

Kainuun liiton logo

Kainuun liiton logo, 4-väri jpg

Ladattava paketti,
joka sisältää 4-värisen ja mustavalkoisen logon tiedostomuodoissa ai, eps, gif, jpeg, png ja pdf.

Kainuun liiton logon kieliversiot

Ladattava paketti, joka sisältää mustalla ja valkoisella tekstillä olevat logot kielillä englanti, ruotsi, venäjä, kiina ja suomi.

Regional Council of Kainuu logo webbisivun sisältökuvana

Kainuu-logo

Kainuu logo

Ladattava paketti, jossa on värillinen ja mustavalkoinen logo eri tiedostomuodoissa.

Kainuun vaakuna

Kainuun vaakuna, 4-väri

Ladattava paketti, Kainuun vaakuna värillisenä ja mustavalkoisena eri tiedostomuodoissa

Tietoa vaakunasta

Kainuun vaakunan on suunnitellut heraldikko Olof Eriksson vuonna 1978.

Kainuun vaakunaselitys on:
"Kultakentässä yläreunaltaan kuusikoroinen ja alareunaltaan aaltokoroinen vihreä hirsi". Vaakunan kuvio symboloi Kainuun runsaita vesistöjä ja metsää.

Vaakunan värimääritykset:
4-väripainotyöt: keltainen ja vihreä tai kulta ja vihreä. Keltainen painokeltainen (Process Yellow EC) tai vaihtoehtoisesti kulta. Vihreä PMS 340
2-väripainotyöt: 100% musta ja valkoinen.

Tiedostojen lataaminen ja tallentaminen

Valitse linkki hiiren oikeanpuoleisella näppäimellä ja valitse Tallenna kohde nimellä.

Ohje maakuntalipun ja isännänviirin käytöstä

Kainuun maakuntalippu

Maakuntalipun käytöllä korostetaan kuuluvuutta Kainuun maakuntaan, jonka muodostavat sen asukkaat, kunnat, yhteisöt ja yritykset. Maakuntalippua käytetään kaikissa tilaisuuksissa, joissa halutaan korostaa Kainuuseen kuulumista ja maakunnallisuutta.

Kainuun maakuntalippua saa käyttää kaikissa maakunnallisissa tilaisuuksissa, kuten maakuntajuhlien, valtakunnallisten Kainuussa järjestettävien kokousten ja juhlien yhteydessä, mutta myös muiden juhlien kuten sukuseurojen kokousten tai syntymäpäivien yhteydessä. Liputtaa voi myös aina Kanervanpäivänä 14.8.

Lippua voidaan käyttää yhdessä Suomen lipun kanssa (kun käytössä on useampi lipputanko, kuten julkisissa rakennuksissa). Kainuun maakuntalippua tulee kohdella ja kunnioittaa samoin kuin Suomen lippua eli se tulee laskea yöksi alas (hämärän tultua).

Kainuun maakuntalippu on virallinen lippu. Lipun on hyväksynyt Kainuun maakuntahallitus. Lippu naulattiin 25.6.1998 ja sen vihki kirkkoherra Aarne Kyllönen. Lipun on suunnitellut heraldikko Olof Eriksson. Kainuun lippu kuvastaa Kainuun runsaita metsiä ja järviä.

Lipun koko on suhteessa lipputangon pituuteen. Lippua myy Taitopaino Oy, Tampere http://www.taitopaino.fi/, puh. (03) 255 8910. Vinotankoa, jota käytetään kulkueissa ja juhlissa sisätiloissa, varten on myös olemassa oma Kainuun maakuntalippu.

Maakuntaviiri eli isännänviiri

Maakuntaviiriä eli isännänviiriä voi käyttää lipputangossa silloin kun istäntäväki on talossa. Viiri voi olla tangossa läpi yön. Isännänviiriä voi hankkia tavallisista rautakaupoista. Myös viirin koko on suhteessa lipputangon kokoon. Viirin väritys on lipun tavoin keltavihreä.