Laajakaista kaikille 2015 -tavoite

Tehtävät

Laajakaista kaikille 2015-hankkeen tavoite on tarjota haja-asutusalueille nopeat ja luotettavat Internet-yhteydet. Työ toteutetaan maakunnissa Viestintäviraston sekä Liikenne- ja viestintäministeriön ohjeistuksen mukaisesti. Maakuntien liitoilla on hankkeessa koordinoiva ja ohjaava rooli. Kainuun liitto toteuttaa myös laajakaistatavoitetta tukevaa tiedottamishanketta "Kaista Kainuuseen".

Valokaapelia Raatteeseen

Laajakaista kaikille 2015 -hankkeen toimintaperiaate

Maakuntaliittojen rooli Laajakaista 2015 -hankkeessa

Työ toteutetaan maakunnissa Viestintäviraston sekä Liikenne- ja viestintäministeriön ohjeistuksen mukaisesti. Maakuntien liitoilla, Kainuussa siis Kainuun liitto, on hankkeessa koordinoiva ja ohjaava rooli.  Maakuntien liitot julistavat valtion tuen haettavaksi eli pyytävät operaattoreilta tai sellaisiksi ryhtyviltä hanke-ehdotuksia runkoverkkohankkeiden toteuttamiseksi. Ne myös vertailevat saadut hakemukset ja valitsevat runkoverkkojen toteuttajat. Jokainen kunta tekee lopulta itse päätöksen hankkeiden rahoituksesta ja aikataulusta ja sopii toteuttajan kanssa toteutuksesta.

Valokuidusta, sähköisistä palveluista ja kuntien valokuituverkkojen rakentamisesta tiedottaa Kaista Kainuuseen -hanke. Hanke järjestää kuituiltoja, seminaaria ja koulutuksia kainuulaisille.

Laajakaista kaikille 2015 - Viestintäviraston sivut