Laajakaista

• Valokuituverkon rakentamista

Tehtävät

Mistä on kysymys?

Valtakunnallisen Laajakaista kaikille 2015 -hankkeen tavoitteena on tarjota haja-asutusalueille nopeat ja luotettavat Internet-yhteydet. Tavoitteeseen päästään ainoastaan valokuitutekniikan avulla. Kilpailutuksen kautta Kainuun laajakaistaverkon rakentajaksi on valittu Kaisanet Oy, Kainuun liiton tehtävänä on koordinoida ja ohjeistaa valokuituverkon rakentamista koko Kainuun alueella. Tätä on tehty sekä virkatyönä että erillisrahoitteisesti.

Laajakaistan rakentamista haja-asutusalueelle helpotetaan

Laajakaistan rakentamiseen saa jatkossa aiempaa laajemmin julkista tukea. Laajakaistarakentamista koskeva lakimuutos tulee voimaan 15. heinäkuuta 2017.

Lakimuutos koskee vuonna 2010 käynnistynyttä Nopea laajakaista –hanketta, jolla edistetään laajakaistarakentamista haja-asutusalueilla julkisella tuella. Lakimuutoksen tavoitteena on parantaa sekä uusien että vanhojen laajakaistahankkeiden toimintaedellytyksiä ja siten parantaa nopean laajakaistan saatavuutta etenkin pientalo- ja haja-asutusalueilla

Uusien hankkeiden tukikelpoista osaa kasvatetaan poistamalla tukikelpoisuuden rajaaminen alueen väestötiheyden mukaan. Samalla kasvatetaan tukikelpoisen tilaajayhteyden osuutta ja lyhennetään tukikelvotonta osuutta sellaisista liityntäpisteistä, josta voidaan tarjota edistyksellisiä viestintäpalveluita. Tukikelpoisuuden laajennusta koskevat muutokset koskevat niitä hankkeita, joihin liittyvää tukea maakunnan liitto ei ole julistanut haettavaksi ennen lain voimaantuloa.

Lue LVM:n tiedote 28.06.2017: https://www.lvm.fi/-/laajakaistan-rakentamista-haja-asutusalueilla-helpotetaan-946842

Lisätietoa:

aluekehitysasiantuntija Paula Karppinen

Lisätietoa hankkeen etenemisestä löydät paitsi Kainuun liiton sivulta, myös Kaisanetin Laajakaista 2015 -verkkosivuilta. Tutustu myös Kaisanetin valokuidun saatavuuskarttoihin.

Valokuidun käyttäjäkokemuksia Kainuusta

Nopeus ja varmuus ovat internetyhteyden tärkeimmät ominaisuudet Välisen luomumaitotilalla. Tiedonvälitys ei saa tökkiä, kun esimerkiksi lypsyrobotti ottaa yhteyttä, Pekka Välinen sanoo.