Kainuun mainetyö

Tehtävät

" "

Kainuu tarvitsee uusia asukkaita ja työntekijöitä. Sen vuoksi Kainuu-ohjelmassa ja Kainuun myönteistä rakennemuutosta tukevassa siltasopimuksessa puhutaan paljon mainetyöstä. Mainetyö tarkoittaa sitä, että itse kukin kertoo Kainuusta positiivisia asioita. On kuitenkin tärkeää, että se, mitä sanotaan, on totta. Mainetyö ei siis tarkoita perusteetonta kehumista vaan olemassa olevien hyvien asioiden nostamista esiin.

Mainetiimi

Kainuun liitossa on vuoden 2017 lopulta lähtien kokoontunut mainetiimi. Siihen kuuluu liiton aluekehityksen, viestinnän ja markkinoinnin työntekijöiden lisäksi edustava joukko yhteistyökumppaneita. Mukana ovat Kainuun ammattiopisto, Kajaanin ammattikorkeakoulu, Kainuun ELY-keskus ja TE-toimisto, Kainuun sote, Kainuun Etu, Kainuun Sanomat ja Kainuun Yrittäjät. Kuntia edustavat tällä hetkellä Kajaanin ja Kuhmon kaupungit.

Mainetiimin tehtävänä on tehostaa Kainuun mainetyön vaikuttavuutta ja kasvattaa Kainuun tarinamainetta. Tämän vuoksi Kainuun yhteisen tarinan ja ydinviestien työstäminen on mainetiimin keskeinen tehtävä. Kainuun tarina voidaan kiteyttää niin sanotuksi tunnuslauseeksi, sloganiksi.

Kainuussa on poikkeuksellisen hyvät edellytykset luoda maakunnan yhteinen tarina, sillä kainuulaisilla on poikkeuksellisen vahva maakuntaidentiteetti.

Kainuun pääviestit

Kainuun pääviestit rakentuvat maakunnan keskeisten vahvuuksien varaan. Kainuun keskeisiä vahvuuksia on kartoitettu lukuisissa tutkimuksissa ja selvityksissä sekä erilaisissa työpajoissa. Niitä ovat luonto ihmisen hyvinvoinnin voimavarana, vahva teknologiaosaaminen sekä yhteisöllisyys ja omintakeinen kulttuuri.

Monesti unohtuu esimerkiksi se, että itse asiassa Kainuusta löytyvät myös suomalaisen kulttuurin juuret: Lönnrot kirjoitti täällä Suomen kansalliseepoksen Kalevalan, kansallisrunoilija Eino Leino syntyi Paltamossa ja niin edelleen.

Mainetyön joukkoistaminen

Ratkaisevassa asemassa Kainuun maineen kohentamisessa ovat tietenkin kainuulaiset itse. Tämän vuoksi mainetiimi haluaa ottaa kaikki kiinnostuneet mukaan maakunnan tarinan työstämiseen. Vuoden 2019 kesästä alkaen toteutetaan säännöllisin väliajoin erilaisia kyselyjä ja kampanjoita, joihin kaikki kiinnostuneet voivat osallistua.

Mainetiimiä voi myös kutsua kylään laittamalla viestiä osoitteeseen viestinta@kainuu.fi. Kutsuja noudatetaan niin paljon kuin käytännössä mahdollista.

Kainuu-ohjelma

Kainuun  siltasopimus

Kainuun mainetyötä on valmisteltu tiiviisti usean kainuulaisen yhteisön kanssa. Nyt ollaan vaiheessa, jossa kaikki voivat osallistua Kainuun tarinan ja ydinviestien kirjoittamiseen.
Kainuun kesäkuvakisaan osallistui 176 upeaa kuvaa! Kiitos kaikille osallistujille! Raatina toimiva mainetiimi valitsee voittajat lokakuun aikana. Kisa on päättynyt 31.8.2019.