Kainuulainen kulttuuritarjonta

Tehtävät

Tällä sivulla esitellään Winter Wonders 18 Finland #kainuu -tapahtuman kainuulainen kulttuuritarjonta. Sivua päivitetään sitä mukaa kun uusia sopimuksia saadaan solmittua.

Land of National Parks - vieraile Kainuun ja Koillismaan puistoissa virtuaalisesti

Metsähallituksen hanke ”Land of National Parks” #landofnationalparks tuottaa tietoa Kainuun ja Koillismaan kansallispuistoista ja esittelee erilaisia mahdollisuuksia kokea kansallispuistojen ainutlaatuinen luonto ympäri vuoden, erilaisille käyttäjäryhmille aloittelevista retkeilijöistä aina kokeneimpiin saakka. Kansallispuistojen maassa voit hidastaa tahtia tai suorastaan villiintyä luonnosta. MyösWinter Wonders 18 Finland #kainuu -tapahtumassa voit nauttia kansallispuistojemme upeista maisemista ja kokea puistoissa monenlaisia asioita – virtuaalisesti!

Voit halutessasi jo nyt suunnitella unelmalomaasi kansallispuistoissa vierailemalla verkkosivulla www.landofnationalparks.fi ja valitsemalla sinua kiinnostavat kansallispuistot. Klikkaa kansallispuistojen logoja ja valitse juuri sinua kiinnostavat aktiviteettisymbolit kussakin puistossa. Lopuksi paina ”play” näytön keskeltä ja pääset ihastelemaan maisemia!

Tanssin hurmaa - Äijät valloittavat Brysselin

Äijät on vuonna 2008 perustettu kainuulaisten tanssivien miesten nykytanssiryhmä, joka toimii Kajaanin tanssiteatterin yhteydessä. Ryhmän jäsenet ovat iältään hieman yli nelikymppisistä hieman alle seitsemänkymppisiin. Äijät tanssivat aluksi vain omaksi ilokseen, eikä kenelläkään heistä ollut aiempaa tanssitaustaa ryhmään liittyessään, mutta suuri yleisö on ottanut Äijät niin hienosti vastaan, että keikkoja on ollut vuosittain jopa yli 50 ja he ovat valloittaneet yleisön sydämiä sekä paikallisesti että valtakunnallisesti, toisinaan jopa ulkomaita myöten. Äijien hienous on siinä, mihin tavallinen suomalainen mies heittäytyessään pystyy. Tärkeintä ei ole se, että joka ikinen Äijä tekee kaikki liikkeet juuri samaan aikaan - tärkeintä on pitää hauskaa ja saada yleisö viihtymään! Ryhmän koreografioista vastaa rehtori Minna Palokangas. Äijiin voit tutustua lisää osoitteessa  www.facebook.com/www.kajaanidance.fi.

Suomalainen Tango

FINtango on jo vuosien ajan tuonut suomalaisen Tangon iloa Manner-Eurooppaan, yhdistäen korkeatasoiset musiikkiesitykset helppoihin tanssikursseihin. FINtango festivaaleilla tangoelämys yhdistyy suomalaiseen saunaan ja ruokaan ja rentoon tanssilavatunnelmaan. Yleisö pääsee itsekin osallistumaan ja pitämään hauskaa, ja tanssi tuo helposti yhteen erilaisia ihmisiä eri ikäryhmistä.

Winter Wonders 18 Finland #kainuu -tapahtumassa FINtango tuo kuuluisimman Saksassa suomalaistangoa esittävän yhtyeen, Tangon Taikaa, Brysseliin ensimmäistä kertaa. Suomalainen tanssipari Leena & Mika opettaa tanssia RadioHelsingin DJ Vilunki huolehtii musiikista, viimeistellen melankolisen nostalgisen viikonlopun tunnelman.

Lisätietoa löydät osoitteesta www.fintango.de

Suomalainen elokuvaviikko

Kainuu on viime vuosina noussut merkittäväksi kotimaisten ja ulkomaisten tv-sarjojen ja elokuvien tuotantopaikaksi. Yksi merkittävimmistä pitkistä elokuvista on suomalaisten rakastama klassikko ja sotaelokuva Tuntematon sotilas, joka on juuri lähdössä laajaan kansainväliseen levitykseen. Yli 60 massa esitetty Rendel on yksi ulkomaille laajimmin levinneimpiä elokuvia. Lisäksi elokuvaviikolla nähdään ensiesityksenä tv-sarjan Magic of Lapland Kainuussa kuvattu jakso.

Kamarimusiikkikonsetti päättää tapahtuman

Tuhannet musiikin ystävät suuntaavat Kuhmoon heinäkuussa, jolloin pieni maalaiskaupunki sykkii musiikkia kahden viikon ajan. Pohjoisen kuulas valo ja käsinkosketeltava järvimaisema luovat tapahtumalle upeat puitteet. Kuhmon Kamarimusiikki juhlii ensi vuonna 50-vuotista taivaltaan. Tätä juhlistetaan myös Brysselissä järjestettävässä konsertissa. Lisätietoja seuraa pian!

Lisätietoa löydät osoitteesta www.kuhmofestival.fi