8.4.2019 - 17:01

Eurooppa-päivä 9.5.2019 Kajaanissa

Raatihuone Eurooppa-päivänä
Eurooppa-päivä on Euroopan rauhan ja yhtenäisyyden päivä, jota vietetään vuosittain 9.5. Tänäkin vuonna Eurooppa-päivää juhlistetaan Kajaanissa yhteistyössä useiden toimijoiden kesken.

Päivän ohjelma

Nuorten eurovaalipaneeli BioRexissä (Kauppakatu 38)

Europe Direct Kainuu ja Kainuun maakunnallinen nuorisovaltuusto MaNu järjestävät Kajaanin BioRexissä nuorten eurovaalipaneelin Eurooppa-päivänä 9.5.2019 klo 12:30–14:00. Vaalipaneelia varten on varattu suurin sali. Koululuokat ja muut ryhmät, erityisesti nuoret, toivotetaan tervetulleiksi seuraamaan tilaisuutta paikan päälle. Ryhmien toivotaan järjestelyiden vuoksi ilmoittautuvan ennakkoon osoitteeseen ed-kainuu@kainuu.fi.

Lisäksi tilaisuus streamataan verkossa, joten sitä voi seurata melkein missä tahansa. Lähetystä voi seurata kännykällä, tabletilla ja tietokoneella ja isompi ryhmä vaikkapa tietokoneen kautta videotykillä tai isolla tv-näytöllä. Lähetyksen löydät YouTubesta nimellä ”Nuorten eurovaalipaneeli 2019”. Kanava avataan tuntia ennen lähetystä.

Vaalipaneelissa on myös käytössä interaktiivinen, selainpohjainen palvelu Screen.io, joka mahdollistaa yleisön osallistumisen äänestysten kautta.

Kysymyksiä panelisteille voi toimittaa ennakkoon verkkolomakkeen kautta aina 6.5. saakka. Kainuun maakunnallinen nuorisovaltuusto kokoaa näistä tilaisuuden rungon.

Eurovaalipaneeliin ilmoittautuneet ehdokkaat julkaistaan pian. Tilaisuuden juontavat MaNun Silja Inkamo ja Eetu Koski.

Toritapahtuma Raatihuoneentorilla

Päivän päätapahtuma on yleisölle avoin tapahtuma Raatihuoneentorilla klo 13:00-18:00. Toritapahtumalla on useita eri yhteistyökumppaneita, joilla on omat esittelypisteensä.

Ohjaamo Nupan kansainväliset nuoret tarjoavat torilla kahvia ja jakavat ilmapalloja, ja voit jutella heidän kanssaan siitä, kuinka kajaanilaisillakin nuorilla on mahdollisuus lähteä Eurooppaan tai muualle maailmaan vapaaehtoiseksi. Erilaista tekemistä löytyy joka lähtöön ja omaa osaamistaan ja kielitaitoaan pääsee kokeilemaan sekä itsenäistymään uusissa seikkailuissa. Kajaanin nuorisopalvelut voi lähettää nuoria vapaaehtoistyöhön ja ohjaajien tukea on saatavilla sekä lähettävältä että vastaanottavalta taholta. Vapaaehtoistyö on turvallinen vaihtoehto kokeilla siipiään ja osaamistaan. Parhaillaan Kajaanissa olevat italialaisnuoret osallistuvat täällä perusnuorisotyöhön, Walkers -kahvilan toimintaan, koulunuorisotyöhön ja erilaisiin tapahtumiin.
Lisätietoa: http://www.kajaani.fi/fi/palveluopas/nuoriso/kansainvalinen-toiminta

LaunchPad Finland ry:n Twittermyrsky aiheesta ”Demokratia ja minä” klo 12-16. Demokratiaan kuuluu muitakin vaikuttamisen keinoja kuin politiikka.  Ennen tilaisuutta järjestetään myös erillinen koulutus. Ensimmäiset 20 mahtuvat mukaan koulutukseen, yleisötapahtumaan koko maailma!

Oulujärvi Leaderin Sinun maaseutusi 2020 -mielikuvapaja klo 13 – 16 (entisen Lindexin tilat): tule ja valitse kuva, joka parhaiten vastaa sinun toiveitasi tulevaisuuden maaseudusta. 100 ensimmäiselle osallistujalle on luvassa keväinen kiitoslahja ja osallistuneiden kesken suoritetaan yllätysämpäriarvonta tasatunnein klo 14, 15 ja 16.

Mobile Build & Play Academyn siniset jättipalikat innostavat luovaan leikkiin! Kyseessä on innovatiivinen, turvallinen, kokoontaitettava ja helposti kuljetettava leikkipuisto, joka koostuu erikokoisista palikoista. Leikeissä on mahdollisuus käyttää mielikuvitusta ilman rajoja rakentaakseen leikkipaikan itselleen luovasti ja yhdessä toimien.

Yhteinen Keittiö Nupassa (Asemakatu 2)

Ohjaamo Nupassa on Eurooppa-päivänä Yhteinen Keittiö klo 15-19 eurooppalaisuuden hengessä. Kaikki ovat tervetulleita mukaan – joko kokkaamaan, koristelemaan, kattamaan, seurustelemaan ja syömään. Ruokailu alkaa klo 17:00.

Järjestäjät: Ohjaamo Nuppa ja Kajaanin Seurakunta.

Monikulttuurinen juhla entisissä Lindexin tiloissa (Kauppakatu 23)

Entisissä Lindexin tiloissa Raatihuoneentorin laidalla järjestetään klo 17:00–22:00 koko perheen monikulttuurinen juhla.

Juhlan pääjärjestäjänä toimivat Monikulttuurinen toimintakeskus Monika ja Vaara -kollektiivi.