Eurooppa-päivä 2018

Kajaanissa vietettiin Eurooppa-päivää 2018 usean toimijan yhteistyön tuloksena ja useassa eri pisteessä. Teemana oli Eurooppa, eurooppalaisuus ja kansainvälisyys hyvin laajasti ymmärrettynä. Eurooppa-päivää vietettiin keskiviikkona 9.5.2018.

Päivän aloitti Itä-Suomen yliopiston järjestämä englanninkielinen seminaari klo 9.30-12 Generaattorilla. Kajaani Euroopassa, Eurooppa Kajaanissa nimellä pidettävä seminaari oli osa tutkimushanketta, jossa oli mukana pieniä kaupunkeja ympäri Eurooppaa ja joita yhdisti poismuutto sekä työvoiman saatavuusongelmat.

Iltapäivällä klo 14-18 Eurooppa-päivän viettoa jatkettiin Kajaani Cityquestillä. Kyseessä oli kaupunkiseikkalu, jossa oli mukana kolme kohdetta eri puolilla kaupunkikeskustaa. Kainuun Etu Oy esitteli EU-rahoitteista hanketoimintaa ja samalla vieraat pääsivät testaamaan kajaanilaisen CSE Entertainment –yrityksen liikunnallista peliseinää iWall:ia.  Siinä 1-2 pelaajaa kerrallaan voi pelata useita erilaisia pelejä, joissa etenemistä ja liikkumista ohjataan omilla liikkeillä.
Kainuun liitossa oli iltapäivällä avoimet ovet. Esillä oli EU-aiheista materiaalia ja muuta jaettavaa sekä kahvitarjoilu kaikille vierailijoille.  Ohjaamo Nuppa ja Kaukametsän opisto tarjosivat ruokamaistiaisia teemalla eurooppalainen ruoka – yhteinen keittiö. Nupalla oli lisäksi musiikkia ja muuta ohjelmaa, mm. tietoa Kajaanin ammattikorkeakoulun opiskelijavaihdosta ja Kainuun TE-toimiston Eures-palveluista. Launch Pad Finlandin nuoret toimivat oppaina johdattaen eri tapahtumapisteisiin.

Kaikissa kaupunkiseikkailun pisteissä oli tehtäviä, joihin osallistumalla pääsi mukaan arvontaan.

europpa-paiva_9.5.jpeg

Päivän tilaisuuksien järjestelyistä vastasivat Itä-Suomen yliopisto (aamupäivän seminaari), Europe Direct Kainuu / Kainuun liitto, Kainuun Etu Oy, Ohjaamo Nuppa / Kajaanin kaupungin nuorisotyö ja Launch Pad Finland ry (Kajaani Cityquest). Ohjaamo Nupan tiloissa olivat mukana myös Kainuun TE-palvelut ja Kajaanin seurakunta.

Lisätietoja päivän tapahtumista löytyy Facebookin tapahtumasivulta nimellä Eurooppa-päivän Cityquest Kajaanissa.

Mikä Eurooppa-päivä?

9. toukokuuta 1950 Robert Schuman esitti ehdotuksensa yhtenäisen Euroopan luomisesta välttämättömänä rauhanomaisten suhteiden ylläpitämiseksi. Tätä ehdotusta, joka tunnetaan nimellä Schumanin julistus, pidetään Euroopan unionin perustamisen ensimmäisenä askeleena. Nykyään 9. päivästä toukokuuta on tehty Euroopan unionin symboli (Eurooppa-päivä), joka yhdessä yhteisen valuutan, lipun ja kansallislaulun kanssa identifioi Euroopan unionin poliittisena toimijana. Eurooppa-päivä on tarkoitettu unionin kansoja ja kansalaisia yhdistävien juhlallisuuksien päiväksi.

Tapahtumasta löytyy tietoja myös Facebookin tapahtumasivulta.

#Eurooppapaiva  #Cityquest  #Kajaani #Nuppa #LaunchPadFinland  #EDKainuu #