Euroopan kielten päivä 2018

Europe Direct

Euroopan neuvoston aloitteesta Euroopan kielten päivää on juhlittu vuodesta 2001 lähtien joka vuosi syyskuun 26. päivänä. Euroopan neuvosto kannustaa kaikkien 47 jäsenvaltionsa 800 miljoonaa asukasta opiskelemaan lisää kieliä kaikenikäisinä, koulussa ja sen ulkopuolella. Euroopan neuvosto tukee koko Euroopan monikielisyyttä ja on vakuuttunut, että kielellinen monimuotoisuus on kulttuurienvälisen yhteisymmärryksen työkalu ja maanosamme rikkaan kulttuuriperinnön avaintekijä.

Teemapäivän avulla tehdään tunnetuksi Euroopan kielten kirjoa, EU:ssa käytetään yli 24 virallista kieltä ja noin 60 alueellista tai vähemmistökieltä. Kaikkiaan muualta muuttaneet huomioiden Euroopassa puhutaan yli 200 kieltä. Kielten päivällä halutaan edistää kulttuurin ja kielen monimuotoisuutta ja sillä kannustetaan kaikenikäisiä ihmisiä opiskelemaan kieliä. Laaja kielitaito helpottaa ihmisten välisiä yhteyksiä, työnsaantia ja yritystoimintaa.

kieltenpaiva.jpg

Osallistu somekampanjaan!

Europe Direct Kainuu järjestää Euroopan kielten päivänä (koko viikon ajan 24.-28.9.-18) kilpailun sosiaalisessa mediassa (Twitter tai Facebook). Osallistujia pyydetään lähettämään muisto, kokemus tai kertomus kielikömmähdyksestä, jonka on kuullut tai kokenut itse. Viestiin tulee merkitä hashtag #kielimoka ja #edk löytääkseme tarinanne. Parhaat tarinat palkitaan, otamme yhteyttä voittajiin somen kautta.

Julkaisemme parhaita paloja myöhemmin tällä sivustolla.