Elinkeinot ja aluekehitys

Tehtävät

Renforsin Ranta

Tehtävät

Kainuun liitto vastaa maakuntaliittojen tehtäviin kuuluvista alueellisista kehittämissuunnitelmista. Maakuntasuunnitelmassa esitetään visio Kainuun elinkeinojen, palvelujen ja aluerakenteen kehityksestä. Toimenpiteet täsmentyvät maakuntaohjelmassa, jossa määritellään lähivuosien kehittämistavoitteet, -toimet ja keskeiset hankekokonaisuudet tavoitteisiin pääsemiseksi. Maakuntasuunnitelma ja maakuntaohjelma ovat yhdistettynä Kainuu-ohjelmassa. Maakuntaohjelman toteutusta ja hankkeiden rahoitusta tarkennetaan vuosittain laadittavassa toimeenpanosuunnitelmassa.

Kehitystyöhön sisältyy alueyhteistyö Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan välillä. Kansainvälinen yhteistoiminta ja lähialueyhteistyö yhdessä muiden maakuntien kanssa sekä maakunnan elinvoimaisuuden edistäminen kuuluvat myös organisaation työtehtäviin.

Kehittämisrahoitus

Aluekehitystehtäviin kuuluu lisäksi kansallisen sekä EU:n alue- ja koheesiopolitiikan suunnittelu sekä sen toteuttamisen johtaminen ja koordinointi Kainuussa. Kainuun liitto toimii välittävänä viranomaisena myöntäessään maakunnan kehittämisrahaa sekä Euroopan aluekehitysrahaston varoja ja niitä vastaavia kansallisia varoja. Kainuun liiton organisaatiossa hankerahoitukseen liittyvät asiat käsitellään Elinkeinot ja aluekehitys -vastuualueella.

Elinkeinot ja aluekehitys -vastuualueen henkilöstö

Kainuu-ohjelmaa päivitetään parhaillaan. Prosessissa laaditaan vuoteen 2035 ulottuva maakuntasuunnitelma sekä maakuntaohjelma vuosiksi 2018 - 2021.
Ennakointi on keskeinen, lakisääteinen osa Kainuun liiton toimintaa. Kainuun liitto koordinoi alueellista ennakointia, arviointia ja seurantaa maakunnassa.
Alta voit lukea lyhyet kuvaukset Kainuun liiton (vuosina 2005-2012 Kainuun maakunta -kuntayhtymä) viime vuosina toteuttamista hankkeista ja niistä hankkeista, joissa organisaatio on ollut mukana yhten