Barents Region Transport and Logistics (BRTL)

Kainuun liitto toimii pääpartnerina käynnistymässä olevassa hankkeessa, jonka tarkoitus on viedä käytäntöön Barentsin liikennesuunnitelmassa sovittuja asioita. Hankkeeseen on on myönnetty rahoitus Kolarctic -ohjelmasta.

Hankkeen tavoite

Hankehakemuksen lähtökohtana on, että Barentsin alueilla tehdyt liikenne- ja logistiikkapäätökset perustuvat liian usein vain kansallisiin suunnitelmiin. Kansallisia liikennnestrategioita on laadittu ja alueellisia liikennesuunnitelmia toteutettu huomioimatta naapurimaiden ja -alueiden vastaavia strategioita ja suunnitelmia tarpeeksi hyvin. Prosessi Barentsin alueen yhteisen strategiatasoisen liikenneasiakirjan laatimiseksi valtiotasolla (Joint Barents Transport Plan, JBTP) alkoi 2012 ja sitä on päivitetty vielä viime vuosina. Nyt on aika toteuttaa tätä valtiollisella tasolla laadittua asiakirjaa alueellisella tasolla, mihin tämä hanke keskittyy.

Projektin tavoitteena on toimia alustana, jolla Barentsin yhteistyön koordinoinnista vastaavat viranomaiset voivat sopia Joint Barents Transport Planin käytännön toimeenpanosta yhteistyöalueella. Hankkeeseen osallistuvat Barentsin alueen viranomaiset, jotka ovat vastuussa aluekehityksestä ja etenkin liikenne- ja logistiikkakysymyksistä. Hankkeen hyödynsaajia ovat parantuneiden liikenneyhteyksien kautta sen toteuttamisalueen asukkaat sekä toisaalta Barentsin alueen asukkaita ja liike-elämää palvelevat liikennemuodot, jotka hyötyvät alhaisemmista kuljetuskustannuksista, mikä myös lisää tuotteiden kilpailukykyä maailmanmarkkinoilla.

Hankkeen toteutusaika

Hankehakemuksessa määritelty toteuttamisaika on 36 kuukautta. Hanke käynnistyy kun ohjelman rahoitussopimus on ratifioitu ja hankesopimus allekirjoitettu.

Hankekumppanit

Kainuun liitto, Suomi (pääpartneri)
Pohjois-Pohjanmaan liitto, Suomi
Pohjois-Karjalan maakuntaliitto, Suomi