Arolan maatila- ja erälomat, Suomussalmi

Kansainvälisiä vieraita Arolan maatilalla kestitsevillä Eero ja Helena Seppäselle internet on yksi yritystoiminnan kulmakivistä.

Laadukas internetyhteys matkailijoiden ilona

Kansainvälisiä vieraita kestitsevä Arolan maatila markkinoi maailmalle muun muassa karhunkatseluretkiään. Eero ja Helena Seppäselle internet on yksi yritystoiminnan kulmakivistä. – Noin 90 prosenttia varauksistamme tulee internetin kautta. Lisäksi käytämme nettiä esimerkiksi tiedonhakuun ja pankkiasiointiin. Asiakkaat arvostavat toimivia yhteyksiä, jos he haluavat ottaa loman aikana yhteyttä kotiin tai tehdä töitä, Arolan isäntä perustelee. Helena hoitaa nopeilla yhteyksillä kotisivujen päivityksen ja jonkun verran myös tekee ostoksia matkailuyritystä varten. Eero Seppänen pystyy palvelemaan asiakkaitaan entistä paremmin valokuituliittymän turvin. Internet on yksi yritystoiminnan kulmakivistä.

Runkoverkosta oma linja

Oli itsestään selvää, että Arolaan otettiin valokuituyhteys, kun verkkoa yhteyttä ryhdyttiin vetämään Venäjän rajan tuntumaan.
1 230 euron liittymismaksuun tuli kuitenkin kustannuksia päälle, sillä tila sijaitsee useamman kilometrin päässä runkoverkosta. Seppäset halusivat kuitenkin sijoittaa euroja lisämetreihin, sillä laajakaistan tuomat hyödyt maksavat jossain vaiheessa rakentamiskustannukset takaisin. – Sata megaa olisi ollut mahdollista saada tiedonsiirron nopeudeksi. Otimme pienemmän 30 megan yhteyden, se riittää hyvin myös television katseluun ja videoneuvotteluihin, jos niihin on jatkossa tarvetta.

Kylän kehittämistä netin avulla

Valokuituverkko on erinomainen lisä Ruhtinansalmen kylän kehitystyöhön. Eero Seppänen on kyläyhdistyksen puheenjohtajankin roolissaan iloinen nykyaikaisesta internetyhteydestä. – Etätyöntekijöitä on tullut tänne asukkaiksi ja jatkossa toivomme heitä tulevan lisää, hän sanoo.

Alun perin Ruhtinansalmella pohdittiin oman osakeyhtiön perustamista verkoston toteuttamiseen. Lopulta parhaimmaksi vaihtoehdoksi nousi kuitenkin yhteyden saaminen Laajakaista  2015 -hankkeen ja Kaisanet Oy:n kautta.

Lisätietoa Arolan tilan toiminnasta: