27.6.2016 - 11:15

В Костомукше выразительно отпраздновали день Республики Карелия

Päälava Karjalan tasavallan päivänä 11.6.2016
Lauantaina 11.6.2016 vietettiin Karjalan tasavallan 96-vuotispäivää Kainuun naapurikaupunki Kostamuksessa. Mukana oli myös arvovieraita Moskovaa myöten ja myös Kainuu oli vahvasti läsnä juhlassa, sekä kutsuvieraiden, esiintyjien, messuosaston henkilöstön että juhlayleisön kautta. Ensi vuonna Karjalan tasavallan juhla pidetään Aunuksessa, joka on Hyrynsalmen, Puolangan ja Ristijärven ystävyyskunta.

Karjalan tasavallan juhlapäivää vietetään vuosittain vuorotellen eri puolilla Karjalaa. Lauantaina 11.6.2016 vuorossa oli Kainuun naapurikaupunki Kostamus, jossa juhlittiin Karjalan tasavallan 96-vuotispäivää. Tilaisuuksia isännöi Karjalan tasavallan päämies Aleksandr Hudilainen. Mukana oli myös arvovieraita Moskovaa myöten, mm. Venäjän turvallisuusneuvoston puheenjohtaja Nikolai Patrushev. Väkeä kaupunkiin oli kokoontunut sankoin joukoin ympäri Karjalaa.

Kainuu oli vahvasti läsnä juhlassa. Viralliset delegaatiot saapuivat Kainuun liiton lisäksi Kajaanin ja Kuhmon kaupungeista sekä Sotkamon ja Suomussalmen kunnista. Myös Pohjois-Karjalan maakuntaliitto ja Joensuun kaupunki olivat lähettäneet viralliset valtuuskunnat, samoin kuin Pohjois-Suomen AVI ja Pohjois-Pohjanmaan liitto.

Delegaatiot osallistuivat päämies Hudilaisen vastaanotolle ja esittivät alueidensa viralliset tervehdykset. Kieliongelmia ei ollut, sillä Karjalan tasavallan päämies puhuu sujuvaa suomea. Kainuusta oli lisäksi saapunut omin neuvoin runsaasti juhlatuulella varustautunutta väkeä. Kainuu näkyi ja kuului edukseen juhlan monenkirjavassa ihmisvilinässä.

Virallisten juhlallisuuksien lisäksi tarjolla oli laaja valikoima kulttuuriohjelmaa aikaisesta aamusta myöhäiseen iltaan. Kaikki Karjalan tasavallan piirit olivat Kulttuuritalolla esittelemässä alueidensa vahvuuksia ja tuotekirjoaan. Piireissä näytti vallitsevan eteenpäin suuntautuva rakentava henki.

Ohjelmaa riitti kaikille mieltymysten mukaan. Neljällä lavalla eri puolilla kaupunkia esittäytyi Karjalan ja Venäjän huipputaiteilijoita – klassista musiikkia, perinteistä kansantanssia ja folklorea, rokkia, kesäteatteria ja näyttelyitä. Leikkimielisiä urheilutapahtumia kruunasi upouudella urheilukentällä käyty jalkapallo-ottelu. Pääjuhla Kulttuuritalon aukiolla kokosi useisiin tuhansiin nousseen yleisömeren. Ohjelmanumerot seurasivat toinen toistaan minuuttiaikataululla aamusta myöhään iltaan. Vuosipäivä oli eittämättä Kostamuksen suurin yleisötapahtuma kaupungin kolmenkymmenen vuoden historiassa.

Poikkeuksena aikaisempiin vuosipäiviin verrattuna, tällä kertaa mukana oli nyt myös suomalaista kulttuuria. Isäntien toivomuksesta Kainuun liitto oli organisoinut juhlaan kainuulaista kulttuuriohjelmaa. Kainuun Kansanmusiikkiyhdistyksen monikymmenpäinen ohjelmaryhmä (mukana mm. Keiketys, Kristallitytöt, Sotkamon hanuripelimannit ja Sommelo- ryhmä) esiintyi eri kokoonpanoissa. Kuhmon kaupunki ystävyyskunnan lahjana järjesti juhlaan Kuhmon puhallinorkesterin vaikuttavan esityksen. Oulusta Madetojan musiikkilukion nuorisoryhmä lauloi suomalaista kuoromusiikkia.

Kainuun liitto yhdessä Suomi-Venäjä -seuran Pohjois-Suomen piirin ja Kajaanin osaston kanssa esittelivät kävelykadulla Kainuuta. Kajaanin ammattikorkeakoulun venäjäkielinen RestoRus – opiskelijoiden ryhmä teki tunnetuksi Kainuuta myös Kulttuuritalon messuosastolla. Yleisö osallistui innolla arvontaan, jossa voittoina oli kainuulaisten yritysten lahjoittamia palkintoja. Suurta suosiota sai myös seikkailu virtuaalilasien avulla Kainuun matkailun vetovoimaisissa kohteissa.

Ensi vuonna Karjalan tasavallan juhla pidetään Aunuksessa, joka on Hyrynsalmen, Puolangan ja Ristijärven ystävyyskunta vuodelta 1989. Ystävyyskuntatoimintaan ollaan Suomen Kuntaliiton johdolla hakemassa uusia toimintatapoja. Kainuun kattavalla ystävyyskuntaverkostolla ja pitkäaikaisella kokemuksella on siihen runsaasti positiivista esimerkkiä annettavanaan.

Paavo Keränen
aluekehityspäällikkö