10.9.2020 - 14:40

Yhteisöjen reaktioita koronavirukseen tarkasteleva NPA -hanke hyväksytty

" "
Kainuun liiton hankehakemus ”Communities’ response and resilience to corona virus 19” on hyväksytty rahoitettavaksi. Tämä on järjestyksessään viides hanke, joka on valittu rahoitettavaksi NPA-ohjelman erityisessä teemahaussa koskien COVID-19 pandemian vaikutuksia. Hanke tarkastelee yhteisön reaktioita pandemiaan ja siitä selviämiseen.

Kainuun liiton hankehakemus ”Communities’ response and resilience to corona virus 19” eli lyhyemmin CRR-COVID19, on hyväksytty rahoitettavaksi. Hankehakemus jätettiin  Pohjoisen Periferian ja Arktisen ohjelman  erilliselle, kansalaisten osallisuuteen ja yhteisöjen reaktioihin liittyvällä tematiikalla järjestetylle COVID 19 -hakukierrokselle.

Projektissa tutkitaan COVID19 -pandemian vaikutuksia, yhteisöjen sietokykyä ja pandemian aiheuttamia reaktioita NPA-alueella. CRR -COVID19-projekti koostuu 4 eri kohderyhmästä:

• Kansalaisten reaktiot, mukaan lukien ihmisoikeusnäkökohdat.
  • Perheet ja koulunkäynti, valmiudet etäratkaisuihin.
  • Terveydenhuollon palveluntarjoajien ja asiakkaiden valmiudet etäratkaisuihin ja käytännön järjestelyt turvallisen terveydenhuollon varmistamiseksi.
  • Alueiden viranomaisten arviot COVID19:n vaikutuksista ja kestävään elpymiseen tähtäävistä toimista.

Näille neljälle ryhmälle toteutetaan räätälöidyt kyselyt, joiden tavoitteena on löytää Covid-19-pandemian aikana NPA-alueella sovellettuja parhaita käytäntöjä, uusia oivalluksia. Tulosten perusteella annetaan suosituksia tulevalle toiminnalle NPA-alueella.

Hankepartnerit

Oulun yliopisto, Suomi
Rural Area Partnership, Pohjois-Irlanti
NHS Western Isles, Skotlanti
Leitrimin kreivikunta, Irlanti
Britannian Punainen Risti, Shetland, Skotlanti
Itämeren klusterikehityskeskus, Tanska.

Liitännäispartnerit

Derry City & Strabane District Council, Pohjois-Irlanti
Färsaarten maatalousvirasto, Färsaaret

Aiheeseen liittyiä linkkejä

NPA COVID-19 -ryhmä ja projektit Lue lisää asiantuntijaryhmän työstä ja NPA-ohjelmasta tähän mennessä rahoittamista hankkeista.
NPA COVID-19 -haku Lisätietoja COVID-19 -hausta, hakemuksia voi jättää 30. syyskuuta asti.