11.6.2019 - 15:46

Vesivoiman kulttuuriperintö -kyläilta Paltamossa

Vesivoimalaitos
Tiistaina 18.6.2019 klo 17–20 Leppikosken voimalaitos ja Uuran kylätalo Uurtaja (Peltolantie 1, Paltamo).

Uuran kyläyhdistys sekä Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan liitot kutsuvat Leppikosken ja Kiehimäjokivarren asukkaita ja yrittäjiä sekä kaikkia kiinnostuneita kyläiltaan, jossa keskustellaan asukkaiden arjesta Kiehimäjoen varrella sekä vesimyllyistä, vesivoima-arkkitehtuurista ja mahdollisen maailmanperintöstatuksen vaikutuksista arkipäivään sekä muistellaan menneitä vuosia. Osallistujia pyydetään tuomaan mukanaan vanhoja voimalaitosrakentamiseen liittyviä valokuvia. Kyläillan yhteydessä on mahdollisuus tutustua kahdessa 20 hengen ryhmässä Leppikosken voimalaitokseen klo 17:00 ja 17:30 alkaen. Uuran kylätalolla tarjotaan kahvit.

Kainuun vesimyllyt – toiminnanjohtaja Veli-Matti Karppinen, Kainuun Nuotta ry
Oulujoen vesistön vesivoima-arkkitehtuuri valtakunnallisesti arvokkaana kokonaisuutena ja mahdollisena maailmanperintönä –
projektipäällikkö Pekka Elomaa, Pohjois-Pohjanmaan liitto
Muisteluksia ja asukasnäkökulmia Kiehimänjoelta