11.5.2015 - 9:57

Venäjä-yhteistyössä tapahtuu

Venäjäyhteistyön luentojen logot
Kainuun liitto, Suomi-Venäjä-seuran Pohjois-Suomen piirijärjestö, Kajaanin ja Suomussalmen osastot, Kaukametsä-opisto ja Suomussalmen kunta järjestävät touko-kesäkuussa maamme eturivin Venäjä-asiantuntijoiden Pekka Visurin ja Pekka Sutelan yleisöluentoja. Lisäksi tällä hetkellä on ajankohtaista ilmoittautuminen Petroskoissa 24.–28.9.2015 järjestettävään Suomalais-venäläiseen kulttuurifoorumiin.

Venäjäasiantuntijoita vierailulla Kainuussa

Kainuun liitto on kutsunut maamme eturivin Venäjä-asiantuntijoita vierailulle Kajaaniin ja Suomussalmelle touko-kesäkuussa. Toukokuussa Kainuussa vierailee valtiotieteiden tohtori, eversti evp Pekka Visuri ja kesäkuussa professori Pekka Sutela. Heidän ohjelmassaan on sekä paikallisten toimijoiden tapaamisia, myös yleisölle avoimia luentoja. Yleisöluennot järjestetään yhteistyössä Suomi-Venäjä-seuran Pohjois-Suomen piirijärjestön, Kajaanin ja Suomussalmen osastojen, Kaukametsä-opiston ja Suomussalmen kunnan kanssa. Yleisöluentoja järjestetään seuraavasti:

Valtiotieteiden tohtori, eversti evp Pekka Visuri

ma 18.5. klo 18.00 yleisöluento ”Suomi sodasta rauhaan Mannerheimin ja Paasikiven johdolla 70 vuotta sitten”
Kaukametsän opiston auditorio, Koskikatu 2-4, Kajaani

ti 19.5. klo 12.00 opiskelijaluento ”Suomi sodasta rauhaan Mannerheimin ja Paasikiven johdolla 70 vuotta sitten” eri oppilaitosten edustajille
Kajaanin lukio, Vuorikatu 2

ti 19.5. klo 17.00 yleisöluento ”Mannerheimin, Paasikiven ja Kekkosen linjat Suomen turvallisuuspolitiikassa”
Alvarin sali, Ervinkatu 1, Suomussalmi

SEURAAVAT TILAISUUDET ON PERUTTU:

Valtiotieteiden tohtori, professori Pekka Sutela

PERUTTU: ma 8.6.  klo 18:00 yleisöluento ”Voiko idänkauppa luoda vaurautta Kainuuseen”
Kaukametsän opiston auditorio, Koskikatu 2-4, Kajaani

PERUTTU: ti 9.6. klo 17.00 yleisöluento "Tuoko Venäjä-yhteistyö vaurautta raja-alueelle”
Alvarin sali, Ervinkatu 1, Suomussalmi

Suomalais-venäläinen kulttuurifoorumi Petroskoissa 24.–28.9.2015

Suomalaisille ja venäläisille taide- ja kulttuurikentän toimijoille tarjotaan kerran vuodessa mahdollisuus tavata toisiaan ja verkostoitua kaksi-kolmipäiväisessä foorumitapahtumassa. XVI Suomalais-venäläinen kulttuurifoorumi järjestetään Petroskoissa 24.–28.9.2015. Foorumin pääteemana on Kulttuuri muuttuvassa maailmassa ja päätapahtumapaikat ovat Karjalan tasavallan Musiikkiteatteri ja Kansallisteatteri.

Foorumin avajaisissa ja päätösistunnossa kuullaan molempien maiden kulttuurijohdon puheenvuorot sekä keskusteluja ajankohtaisista aiheista. Foorumin teema toimii kimmokkeena kulloisellekin pääteemaseminaarille. Suomen ja Venäjän kulttuuripäättäjät käyvät omia keskinäisiä neuvotteluja foorumissa ja tutustuvat ruohonjuuritason toimijoihin. Toimijoiden kahdenkeskisten neuvotteluiden lisäksi järjestetään alakohtaiset seminaarit, joiden tarkoituksena on antaa toimijoille mahdollisuus tutustua muihin hankkeisiin sekä tarjota tilaisuus solmia uusia suhteita ja mahdollisesti laajentaa yhteistyötä. Kulttuurifoorumin osallistujat pääsevät myös nauttimaan korkeatasoisista paikallisista kulttuuriesityksistä koko foorumin ajan.

Varsinaiset foorumipäivät ovat 25.-26.9. ja 27.9. on retkipäivä. Ilmoittautuminen tilaisuuteen on touko-kesäkuussa 2015. Paikkoja foorumiin on rajoitetusti. Lisätietoja: www.kultforum.org

Tänä vuonna venäläiset toimijat tekivät kulttuurifoorumin partnerihaun kautta yli 140 yhteistyöehdotusta eri puolilta Venäjää. Tutustu juuri sinua kiinnostaviin hanke-ehdotuksiin ja vastaa houkuttelevimpiin 15.5.2015 mennessä osoitteessa:  http://kultforum.org/fi/hankkeet-ja-haku. Myös suomalaiset toimijat voivat tehdä rajoitetusti omia ehdotuksia, mikäli venäläisten ehdotuksien joukosta ei löydy itselleen sopivaa. Vain rekisteröityneet ja sisäänkirjautuneet käyttäjät näkevät nettisivuilla hanke-ehdotuksia tehneiden tai niihin vastanneiden toimijoiden yhteystiedot ja pääsevät täyttämään tietokannan lomakkeita.

Kulttuurifoorumiin on Suomi-Venäjä-Seura/matkatoimisto VenäjänMatkojen järjestämä bussikuljetus Oulusta. Bussi koukkaa Kajaanin kautta ja jatkaa seuraavaksi Joensuuhun. Yhteiskuljetuksesta ja osallistumisesta voi tiedustella lisää: olga.kauppinen@venajaseura.com, marja.malmi@venajaseura.com tai matti.ukkola@venajaseura.com.