5.10.2017 - 16:46

Valtakunnalliset Tasa-arvopäivät Kajaanissa 11.–12.10.2017

Tasa-arvopäivät 2017
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen Tasa-arvotiedon keskus, sosiaali- ja terveysministeriö ja Kainuun liitto järjestävät Kajaanissa valtakunnalliset Tasa-arvoasioiden neuvottelupäivät 11.–12.10.2017. Tapahtuma toteutetaan yhteistyössä laajan tasa-arvotoimijoiden verkoston kanssa.

Tapahtumassa puhuvat muun muassa perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko, tasa-arvovaltuutettu Jukka Maarianvaara sekä professorit Pauli Rautiainen Itä-Suomen yliopistosta ja Niklas Bruun Hankenista.

Kaksipäiväisen tapahtuman ohjelmassa on yhteisten alustusten lisäksi työryhmiä monipuolisesti eri teemoista. Keskiviikkona 11.10. järjestetään Kaukametsän opistolla lisäksi yleisötilaisuus, jossa pohditaan tyttöjen ja poikien erilaisia syrjäytymisen polkuja. Alustajina ovat opetusneuvos Satu Elo Opetushallituksesta ja KM, konsultti Eija Leinonen KoulutusAvain Oy:stä.

Tänä vuonna Tasa-arvopäivät järjestetään ensimmäistä kertaa pääkaupungin ulkopuolella. Sukupuolten tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden lisäksi Kajaanissa huomioidaan tavallista enemmän alueellista tasa-arvoa ja alueilla tehtyä tasa-arvotyötä. Tilaisuudessa juhlistetaan myös 30 vuotta täyttävää tasa-arvolakia.

Tapahtuman toteuttaminen Kajaanissa kertoo Kainuussa tehdystä pitkäaikaisesta tasa-arvotyöstä, toteaa kehittämisjohtaja Marja-Leena Haataja KoulutusAvain Oy:stä. Kajaanin yliopistokeskus ja sittemmin KoulutusAvain ovat toteuttaneet parikymmentä alueellista, kansallista ja kansainvälistä tasa-arvohanketta. Yksi suurimmista oli vuosien 2001–2005 WomenIT- hanke. Viimeisin on valtakunnallinen, yhdessä WoM Oy:n kanssa toteutettu Tasa-arvon edistäminen koulutuksessa ja työelämässä (SEGLI) -hanke, jossa ovat mukana Helsingin ja Kemin toimijoiden lisäksi Kajaanin kaupungin perusopetus ja toinen aste sekä työllisyystoimijat ja Suomussalmen Ruukinkankaan peruskoulu. Lapin yliopiston kanssa toteutetaan Suo, susiraja ja segregaatio -hanke, jossa selvitetään syrjäytymiseen liittyviä kysymyksiä Kainuussa ja Lapissa.

Ohjelma

Suora verkkolähetys YouTubessa

Tapahtumaa voi seurata myös suorana lähetyksenä Kainuun liiton Youtube-kanavan kautta osoitteessa