17.2.2020 - 14:50

Valtakunnallinen maaseutumatkailuseminaari Kajaanissa 25. – 27.3.2020 PERUTTU

" "
TILAISUUS ON PERUTTU KORONAVIRUSEPIDEMIAN VUOKSI. Maaseutumatkailusektorin toimijat vuosittain yhteen kokoava Valtakunnallinen maaseutumatkailuyrittäjien ja -kehittäjien seminaari järjestetään Kajaanissa Kongressi- ja kulttuurikeskus Kaukametsässä. Seminaarin teemana on kulttuuri- ja ruokamatkailu.

Seminaaripäivät suunnataan kaikille maaseutumatkailusta kiinnostuneelle – yrittäjille, kehittäjille tai omaa alan yritystä suunnitteleville. Osallistumista helpotetaan sillä, että tarjolla on ensimmäisen kerran seminaarihistorian aikana lastenhoitomahdollisuus (yli kolmevuotiaille lapsille).

Luvassa on innostavia yrittäjäpuheenvuoroja, mielenkiintoisia retkikohteita, tunnelmallinen iltatilaisuus sekä Kainutlaatuinen makumatka -tuotetori, joka tarjoaa seminaarivieraille elämyksellisen makumatkan paikallisen, alueellisen lähiruoan äärelle.

Seminaarin avaa maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä. Puhujina ovat mm. runoviikon taiteellinen johtaja, näyttelijä Kati Outinen, joka puhuu Kohtaamisen kosketuksesta ja elämyksistä taiteen keinoin. Perjantaina seminaarin päättää professori Esko ValtaojapuheenvuorollaanLuonnon armoilla, luonnon herroina - vai luonnon ystävinä?

Tarjolla on roppakaupalla ideoita, ajatuksia ja uusia työkaluja omaan tekemiseen sekä monenlaisia verkostoitumisen mahdollisuuksia ympäri Suomen.

Torstaina ohjelmaan kuuluvat tutustumiset alueen yrityksiin, ja valittavina on kolme eri retkeä:

1. Ruokaa, juomaa ja seikkailuja Vaarojen maisemissa (Haapala BnB ja VuokattiSafaris)
2. Makumatka jätin herkkupöytään (Jättiläisenmaa)
3. Kartanotunnelmaa ja Eino Leinon jalanjälkiä (Kartanohotelli Karolineburg, Paltaniemen kuvakirkko, Eino Leino talo)

Iltajuhlassa palkitaan ansioituneita maaseutumatkailutoimijoita/-yrityksiä. Vuoden maaseutumatkailun Kellokas -palkitaan 21. kerran ja Vuoden kehittyvä maaseutumatkailuyritys tunnustus 13. kerran. Myös Itä-Suomen Maa- ja kotitalousnaiset palkitsevat Maistuva Maaseutu -yritykset Kainuusta, Pohjois-Savosta ja Pohjois-Karjalasta.

Koko ohjelma ja ilmoittautumisohjeet löytyvät osoitteesta

www.lomalaidun.fi/maaseutumatkailuseminaari

Ilmoittautumisaikaa on 10.3.2020 saakka.

Haluamme näyttää kaikille vieraillemme Kainuun alueen upeuden ja ainutlaatuisuuden sekä jättää muistoksi Kainutlaatuisen kosketuksen.

Riikka-Leena Lappalainen Haapaniemen matkailu Oy:stä toteaa, että halu pitää koko suomi ja maaseutu elämänmakuisena ja elinkelpoisena vaihtoehtona ruuhkautuville massakeskuksille yhdistää Kajaaniin kokoontuvia maaseutumatkailuyrittäjiä, osaajia sekä yhteistyötahoja.

Tervetuloa Kajaaniin niin läheltä kuin kauempaakin!

Lisätietoja:
Henna Hietakangas, puh. 044 320 1587, henna.hietakangas@maajakotitalousnaiset.fi

Seminaarin järjestäjinä toimivat Lomalaidun ry, joka on maaseutumatkailua kehittävä yhdistys sekä Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry yhteistyössä alueellisten järjestäjätahojen kanssa. Kainuussa seminaaria toteuttamassa ovat Itä-Suomen Maa- ja Kotitalousnaiset/ProAgria Itä-Suomi ry, Kainuun liitto, Kainuun Etu, Kajaanin ammattikorkeakoulu KAMK sekä Kainuun ammattiopisto KAO. Seminaarin toteutuksen mahdollistavat valtakunnalliset ja alueelliset sponsorit.