25.10.2017 - 13:17

Sotiemme veteraaneille maksuton sisäänpääsy TUNTEMATON SOTILAS -elokuvan päivänäytöksiin

Tuntematon Sotilas
Veteraaneille ilmainen sisäänpääsy Tuntematon sotilas -elokuvan päivänäytöksiin maanantaista torstaihin kautta maan.

Keskuudessamme on nyt 15 000 sotiemme veteraania. Heistä 2000 on sotainvalideja. Veteraanien keski-ikä on 93 vuotta.

Itsenäisyyden juhlavuoden kunniaksi tuotantoyhtiö Elokuvaosakeyhtiö Suomi 2017, elokuvalevittäjä SF Studios, koko kotimainen elokuvateatterikenttä, valtioneuvoston kanslian Suomi 100 -organisaatio ja Tuntematon sotilas -elokuvan vaikuttavuusohjelmaa tukenut Saastamoisen säätiö haluavat tarjota sotiemme veteraaneille mahdollisuuden nähdä 27.10.2017 ensi-iltansa saava Aku Louhimiehen Tuntematon sotilas -elokuva maksutta. Tämä aloite on toteutettu yhteistyössä veteraanijärjestöjen kanssa.

Etu koskee sotiemme mies- ja naisveteraaneja. Edun saa esittämällä elokuvateatterin lippukassalla tammenlehvätunnuksen tai virallisen henkilökortin, josta ilmenee veteraanistatus. Saattajien sisäänpääsyn osalta teatterit noudattavat omia, elokuvateatterikohtaisia ohjeistuksiaan, joista saa lisätietoa suoraan kyseisestä elokuvateatterista.

Etu koskee ennen kello 17 alkavia päivänäytöksiä koko maassa maanantaista torstaihin sinä aikana, kun Tuntematon sotilas -elokuva on elokuvateattereiden ohjelmistossa.

Toivoisin, että etenkin nuoret kävisivät katsomassa tämän elokuvan. Näin he saisivat käsityksen, mitä sota on. Elokuva on hieno, tunteikas ja aito kuvaus sotahistoriastamme.
Veikko Peltola, sotainvalidi

Ilman sotiemme veteraaneja emme juhlisi satavuotiasta Suomea. Se, että voimme tarjota heille mahdollisuuden kokea tämä elokuva valkokankaalta, on vähintä mitä voimme tehdä.
Aku Jaakkola, toimitusjohtaja / Bio Rex

Tuntematon sotilas on tämän vuoden suurimpia elokuvallisia kohokohtia ja Suomi 100 -juhlavuoden loppuhuipentumia. Halusimme Finnkinolla tukea tätä hienoa hanketta ja osoittaa kiitollisuutemme sotiemme sankareille tarjoamalla heille mahdollisuuden nähdä tämä elokuva.
Veronica Lindholm, toimitusjohtaja / Finnkino

On hienoa olla mukana tarjoamassa elokuvaelämystä sotiemme veteraaneille. Veteraaneilta jo elokuvan leikkausvaiheessa ja sen valmistuttua saatu palaute on ollut tärkeää, kiinnostavaa ja todella koskettavaa.
Miia Haavisto, tuottaja ja toimitusjohtaja / Elokuvaosakeyhtiö Suomi 2017 Oy

Suomen juhlavuoden teema Yhdessä korostaa yhteenkuuluvuuden tunteen vahvistamista suomalaisessa yhteiskunnassa. Tuntematon sotilas on tutkitusti suomalaisiin eniten vaikuttanut yksittäinen taide-elämys niin kirjana kuin elokuvina. Sen tarina on yhteistä perintöämme. Toivon, että mahdollisimman moni suomalainen ja myös sotiemme veteraani pääsee näkemään tämän elokuvan.
Pekka Timonen, pääsihteeri / Suomi 100 -organisaatio, valtioneuvoston kanslia

Aku Louhimiehen Tuntematon sotilas -elokuva saa ensi-iltansa elokuvateattereissa kautta maan 27.10.2017.

Lisätietoja elokuvasta ja sen näyttelijöistä löydät kotisivulta osoitteesta: www.tuntematonsotilas2017.fi

Kuvassa esiintyvät rintamaveteraani Mauno Tenhovirta, rintamanainen, lotta, pikkulotta Aira Samulin sekä sotaveteraani Jorma Tolvanen.

ONLINE

#tuntematon2017
Traileri: https://youtu.be/yr4ds4C6M0s
Kotisivu: www.tuntematonsotilas2017.fi
Facebook: www.facebook.com/tuntematonsotilas2017
Instagram: @tuntematonsotilas2017
Twitter: Aku Louhimies @akuurban

ELOKUVAN TEKIJÄT

Rooleissa – Eero Aho, Johannes Holopainen, Jussi Vatanen, Aku Hirviniemi, Hannes Suominen, Arttu Kapulainen, Paula Vesala, Samuli Vauramo, Joonas Saartamo, Juho Milonoff, Andrei Alén, Matti Ristinen, Diana Pozharskaya, Max Ovaska, Kimi Vilkkula, Severi Saarinen, Eino Heiskanen, Jarkko Lahti, Akseli Kouki, Marketta Tikkanen, Eemeli Louhimies, Elias Gould, Annika Stenvall, Oskar Pöysti, Janne Virtanen, Pirkka-Pekka Petelius, Turkka Mastomäki ja Hemmo Karja.

Ohjaaja – Aku Louhimies
Käsikirjoittajat – Aku Louhimies ja Jari Olavi Rantala
Tuottajat – Aku Louhimies, Mikko Tenhunen ja Miia Haavisto
Osatuottajat – Geneviève Lemal, Ingvar Thordarson ja Julius Kemp
Kuvaaja – Mika Orasmaa F.S.C.
Erikoistehostesuunnittelija – Duncan Capp
Digitaaliset erikoistehosteet – Troll
Lavastajat – Petri Neuvonen ja Mikko Kuivasto
Pukusuunnittelija – Marjatta Nissinen
Maskeeraussuunnittelija – Salla Yli-Luopa
Leikkaaja – Benjamin Mercer
Äänisuunnittelija – Kirka Sainio
Säveltäjä – Lasse Enersen

Saastamoisen säätiö on tukenut Tuntematon sotilas –elokuvaan liittyvää vaikuttavuusohjelmaa, jonka osa tämä aloite on.

Elokuvan tuotannon on mahdollistanut laaja joukko yhteistyökumppaneita, rahoittajia ja tukijoita. Sen pääyhteistyökumppaneita ovat LähiTapiola, Rafale International, Valio ja Veikkaus. Yhteistyökumppaneita Alma Media, Clear Channel, Hartwall Vichy, HP Finland Oy, Jalostaja, Leijona Catering, Lidl, Neste, Novart Oy, Saludo, Sato, Sinituote, Tradeka, Vapo ja VR. Projektin palvelukumppaneina toimivat Avance Asianajotoimisto Oy, hasan & partners, ICECAPITAL Pankkiiriliike Oy, Land Rover, Leijona-kellot, Ramirent ja Varusteleka. Puolustusvoimat on projektin avainkumppani. Hanketta ovat tukeneet Cursor, Esedu, Fibaco, Kainuun liitto, Maanpuolustuskoulutusyhdistys (MPK), Mikkelin kaupunki, Pohjois-Karjalan maakuntaliiton tulevaisuusrahasto ja Valtra Oy Ab.

Elokuvan toteutuksen ovat mahdollistaneet seuraavat tahot ja yksityishenkilöt:
LähiTapiola-ryhmä, Jenny ja Antti Wihurin rahasto, Niko Derome, Mikko Kodisoja, Ilkka Paananen, Jari Ovaskainen, Ari Lahti, Ari Tolppanen, Petteri Koponen, Timo Ahopelto, Vesa Aittomäki, Jarkko Joki-Tokola, Antero Parma, Veli-Matti Riihimäki, Jukka Ylitalo, Mikko Leino ja Ilkka Brotherus.

Elokuvan televisio-oikeudet on varannut Yleisradio. Suomen elokuvasäätiö ja Pohjoismainen elokuva- ja televisiorahasto ovat rahoittaneet projektia.

Elokuvan levittää Suomessa SF Studios.