16.1.2020 - 10:07

Pohjoisen elintarvikeyritykset mukana suurilla kuluttajamessuilla Saksassa

Juustoleipää ja lakkoja
Pohjoisen elintarvikeyritykset pyrkivät Saksan markkinoille. Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuulla on ensimmäistä kertaa yhteisosasto tammikuussa Berliinissä pidettävillä Grüne Woche 2020 -kuluttajamessuilla. Messuosaston teemana on ”Aitoja makuja villistä pohjolasta”.

Grüne Woche -messut pidetään 17.–27.1. Messuilla vierailee vuosittain noin 400 000 kävijää. Tapahtumassa liikkuu kuluttajien lisäksi lehdistöä, bloggareita ja muita ruokaan liittyviä organisaatioita. Messujen aikana Kainuulle luodaan myös uutta, kansainvälistä matkailubrändiä ”Arctic Lakeland Kainuu - Finland”.

Pohjoisen yhteisosastolla ovat mukana Vaalan Juustola, Real Snacks, Lapin Marjat sekä Vuokatin viini. Vaalan Juustola maistattaa messuilla juustoleipää, Real Snacks kaura-snacksejä, Lapin marjat tuo messuille poroa sekä uutuutena puolukkasinappia. Vuokatin Viini hakee messuilta glögi-tuotteilleen laajempia markkinoita.

Suomalaisten elintarvikkeiden vienti Saksaan on Business Finlandin mukaan merkittävästi kasvussa ja suomalaisten tuotteiden näkyvyys Saksan myymälöissä on kovassa kasvussa. Tänä vuonna Suomen osastolla Grüne Wochella on mukana yli 30 näytteilleasettajaa eri puolilta maata.

Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) Ruokariihi-hanke on mukana koordinoimassa messuosastoa. Hankkeen tavoitteena on lisätä ja edistää Pohjois-Pohjanmaan alueen elintarvikealan yritysten kansainvälistymistä.