21.3.2018 - 10:15

Pohjois-Suomessa suunnitellaan tiivistä sote-yhteistyötä

Pohjois-Suomen maakuntaliittojen hallitusten ja valtuustojen puheenjohtajat ovat yhteisessä tapaamisessaan linjanneet, että neljässä pohjoisimmassa maakunnassa valmistellaan tiivistä sote-yhteistyötä julkisessa palvelutuotannossa.

Tavoitteena on rakentaa yhtenäinen julkisten sote-keskusten ketju, joka kattaa koko Pohjois-Suomen. Maakuntien organisaatioiden tuottamat palvelut tuotettaisiin asiakkaille kaikkialla Pohjois-Suomessa samoilla kriteereillä ja palveluperiaatteilla. Asukkaat voisivat käyttää mitä tahansa maakuntien oman tuotannon palvelupistettä sijaitsipa se asukkaan omassa tai toisessa Pohjois-Suomen maakunnassa.

-         Tarve Pohjois-Suomen yhteistyölle tulee kasvamaan maakuntauudistuksen toteutuessa ja maakuntien tehtävien lisääntyessä. Haluamme Pohjois-Suomessa vastata asukkaiden tarpeisiin ja turvat lähipalvelut luomalla yhteisen pohjoisen sote-keskus -ketjun, toteaa Pohjois-Suomen neuvottelukunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Markus Lohi tapaamisen tunnelmia.

Pohjois-Suomen neuvottelukuntaan kuuluvat pohjoiset maakunnat Lappi, Pohjois-Pohjanmaa, Kainuu ja Keski-Pohjanmaa. Puheenjohtajamaakuntana vuonna 2018 toimii Lappi.

Lisätietoja

Kainuun maakuntahallituksen puheenjohtaja, kansanedustaja Timo Korhonen, p. 050 512 2238
Pohjois-Suomen neuvottelukunnan puheenjohtaja Markus Lohi p. 0400 692 682