3.9.2018 - 17:48

Ohjausryhmä päätti maakuntakonsernin jatkovalmistelusta

Maakuntakartta
Kainuun maakunta- ja sote-uudistuksen ohjausryhmä päätti jatkaa uuden maakunnan konsernirakenteen valmistelua. Jatkovalmistelussa tarkennetaan poliittisten toimielinten tehtäviä, rooleja ja päätösvaltaa.

Maakuntaviraston osalta tarkennetaan strategisten toimintojen, konsernipalveluiden, sote-järjestämistoimintojen ja elinvoimatoimintojen tehtäviä ja henkilöstömitoitusta. Tavoitteena on käynnistää näiltä osin maakunnan hallintosäännön ja henkilöstön sijoittamissuunnitelman valmistelu.

Konsulttityöstä neuvotellaan konsernirakenteen pohjaselvityksen keväällä tehneen LGR Consulting Oy:n Jouko Luukkosen kanssa. Konsultointipäiviä arvioidaan tarvittavan 10-15.

Lopulliset päätökset konsernirakenteesta tekee vaaleilla valittava maakuntavaltuusto.

Tukipalveluratkaisuista selvitys vuoden vaihteeseen mennessä

Ohjausryhmä hyväksyi esityksen, jonka mukaan tukipalvelujen (talous- ja henkilöstöhallinto, tietohallinto) tilanteen selvitystä jatketaan ostopalveluna. Ulkopuolinen asiantuntija työskentelee tiiviissä yhteistyössä keväällä perustettujen työryhmien (tietohallinto, talous- ja henkilöstöhallinto) kanssa ja tarkastelee tilannetta maakunnan näkökulmasta. Selvitystyön on määrä olla valmiina vuoden vaihteeseen mennessä.

Ohjausryhmä hyväksyi myös syksyn 2018 työohjelman. Työohjelmassa on muun muassa osallisuuteen ja demokratiaan liittyvien toimielinten valmistelu.

Lisätiedot:
Valmistelujohtaja Jaana Korhonen 044 591 9472