23.12.2014 - 13:43

Nuorisovaihtoa Saksaan 2015

Pohjois-Suomen kansainvälistymistä edistävä Euroregion ry yhdessä saksalaisen sisarorganisaationsa kanssa järjestää peruskoulun, lukion ja ammatillisten oppilaitosten sekä ammattikorkeakoulujen opiskelijoille mahdollisuuden tutustua saksalaiseen kulttuurin ja vahvistaa saksan kielen taitoja Saksassa. Tarjolla on paikkoja sekä oppilasvaihtoon että työharjoitteluun. Hakuaika päättyy 28.2.2015.

Pohjois-Suomen kansainvälistymistä edistävä Euroregion ry  yhdessä saksalaisen sisarorganisaationsa Oulun lääni Contact eV:n (OLC e.V.) kanssa järjestää peruskoulun, lukion ja ammatillisten oppilaitosten sekä ammattikorkeakoulujen opiskelijoille mahdollisuuden tutustua saksalaiseen kulttuurin ja vahvistaa saksan kielen taitoja eteläisessä Saksassa, Baden-Württembergin osavaltiossa. Vuosittain oppilaita on ollut 3 viikon koululaisvaihdossa tai  1 kuukauden työharjoittelussa 10-25 oppilasta tai opiskelijaa. Vaihto on ollut erittäin suosittua ja palaute on ollut positiivista.

Valtaosa alueemme kunnista sekä ammattikorkeakoulut ja ammatilliset opistot ovat Euroregion ry:n jäseninä. Euroregion ry:n puheenjohtajana toimii maaherra Eino Siuruainen. OLCeV:n puheenjohtajana toimii kauppaneuvos Ilkka Lantto.

Oppilasvaihto

Oppilasvaihto (Schüleraustausch) on tarkoitettu lähinnä peruskoulun 9. luokkalaisille, lukiolaisille ja ammattiopistolaisille, joiden saksan kielen taito mahdollistaa osallistumisen kouluopetukseen. Isäntäperheiden toiveena on, että oppilaat käyttävät saksan kieltä perheissä.  Oppilaat osallistuvat kouluopetukseen, asuvat perheissä sekä toteuttavat tutustumiskäyntejä. Opetus ja asuminen ovat ilmaista. Perheet saattavat toivoa vastakutsua nuorelleen. Oppilaat maksavat matkansa kohteeseen ja ilmoittautumismaksun 75 euroa. Vaihdon alussa maksetaan isäntäperheelle 100 euron kulukorvauksen, mutta mikäli oppilas esittää perheen nuorelle vastakutsun vaihtoon Suomeen, kulukorvausta ei peritä. Lisäksi nuoret tarvitsevat ainoastaan hieman taskurahaa esim. bussilippuja varten.  OLCeV:n toiminnanjohtaja Volker Lauer ja hänen puolisonsa Renate valitsevat isäntäperheet ja auttavat muutenkin järjestelyissä. Oppilaat maksavat itse matkansa Saksaan ja takaisin.

Työharjoittelu

Työharjoittelu (Praktikantenaustausch) on tarkoitettu ensisijaisesti ammatillisissa oppilaitoksissa ja ammattikorkeakouluissa opiskeleville, joilla on riittävä saksan kielen taito. Ikävaatimus on 18 vuotta.  Työnantaja järjestää yleensä asunnon ja ruokailun sekä mahdollisesti pientä korvausta. Tavoitteena on oppilaiden kielitaidon vahvistaminen ja työkulttuuriin tutustuminen. Harjoittelupaikkoja on rajoitetusti ja paikat varmistuvat tapauskohtaisesti.

Miten hakea?

Hakulomake ja ohjeet löytyvät OLC:n  kotisivulta  http://www.stuprak-olc.de

Hakulomakkeen lisäksi hakija lähettää lyhyen CV:n ja suosituskirjeen koulustaan. Ilmoittautumisen yhteydessä suoritetaan 75 euron suuruinen ilmoittautumismaksu.
Hakuaika päättyy 28.2.2015.

Lisätietoja: