19.4.2018 - 12:38

Nuoret maakuntavaikuttajat kokoontuvat Piispalassa 20.-22.4.

Nuorten ääni maakunnissa
Nuoret maakuntavaikuttajat kokoontuvat Keski-Suomessa 20.-22.4. pohtimaan ja kehittämään nuorten vaikuttamismahdollisuuksia tulevissa maakunnissa. Mukana on myös kainuulaisia nuoria, jotka toimivat maakunta- ja soteuudistuksen nuorisolähettiläinä Kainuussa.

Nuorisokeskus Piispalaan kokoontuu 20.-22.4. nuoria maakuntavaikuttajia viidestä maakunnasta pohtimaan ja kehittämään nuorten vaikuttamismahdollisuuksia tulevissa maakunnissa. Mukana on maakuntien nuorisovaltuustoissa tai vaikuttajatoiminnassa olevia 14-19-vuotiaita nuoria Etelä-Savosta, Kainuusta, Keski-Suomesta, Pirkanmaalta ja Satakunnasta.

Kainuun liitto on aiemmin etsinyt nuorisolähettiläitä maakuntauudistuksen lähettilästiimiin, valitut henkilöt on kutsuttu tälle leirille.  Leirillä nuoret saavat tietoa maakunta- ja soteuudistuksesta, sosiaalisesta mediasta vaikuttamisen välineenä ja pääsevät kehittämään oman maakuntansa nuorten osallistumis- ja vaikuttamistoimintaa.

Leirin järjestää Nuorten Keski-Suomi ja leiri on osa Nuorten ääni uudessa maakuntahallinnossa -hanketta. Hankkeessa etsitään ratkaisuja ja toimintamalleja, miten nuoret ja nuorten mielipiteet ja ajatukset saadaan mukaan maakunnalliseen päätöksentekoon ja palveluiden kehittämiseen. Tavoitteena on, että löydetyt mallit palvelevat sekä hallinnon että nuorten tarpeita eri puolilla maata ja tukevat samalla paikallistason nuorten vaikuttamistoimintaa. Hanketta rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriö ja hanketta toteutetaan yhteistyössä maakuntaliittojen sekä Lapsi- ja perhepalvelujen muutosohjelman (LAPE) kanssa.

Lisätietoja leiristä:

Eeva Mäntylä