14.3.2017 - 10:55

Maakuntavaltuuston 13.3.2017 päätökset

Päätöksenteko
Kainuun maakuntavaltuusto kokoontui 13.3.2017. Kokouksen jälkeen iltapäivällä käsiteltiin seminaarimuotoisena Kainuu-ohjelman päivitystä.

Asia nro 3: Valtuustoaloitteet

Päätös: Maakuntavaltuusto merkitsi tiedoksi valtuustoaloitteiden tilanteen.

Asia nro 4: KaiCell Fibers Oy, raportointi

Vuonna 2016 Kainuun liitto rahoitti yhtiötä 400 000 euron vaih­to­vel­ka­kir­ja­lai­nal­la ja 60 000 euron tuella. Yhtiö on raportoinut sään­nöl­li­ses­ti maakuntahallitukselle toiminnastaan vuoden 2016 aikana. Yh­tiö piti tilannekatsauksen maakuntavaltuustolle 28.11.2016. Yhtiön osa­ke­jär­jes­te­lyi­hin ja vaihtovelkakirjalainaan liittyvät toimenpiteet kä­si­tel­tiin maakuntahallituksen kokouksessa 23.1.2017.

Päätös: Maakuntavaltuusto merkitsi johtaja Jukka Kantolan esittämän vuosikatsauksen tiedoksi.

********************

Muita asioita

Maakuntajohtaja Pentti Malinen esitteli lyhyesti sote- ja maakuntauudistuksen ajankohtaista tilannetta, joita ovat mm. eduskunnan käsittelyssä oleva ensimmäinen lakipaketti sekä lausuntokierroksella oleva lakiluonnos soten valinnanvapaudesta.

Iltapäivän osuudessa käsiteltiin seminaarimuotoisena Kainuu-ohjelman 2017 päivitystä. Yhteisessä aloituksessa käytiin päivän keskeiset tavoitteet uuden maakuntaohjelman rakentamisessa

* Arvioinnin opetukset nykyisen ohjelman onnistumisesta

* Kainuun keskeiset kehittämishaasteet

Sen jälkeen jakaannuttiin ryhmätyöskentelyyn teemoittain. Valittavana oli 5 teemaa (oppimiskahvilaa), joista kunkin osallistujan on mahdollista vierailla peräkkäin kahdessa eri kahvilassa ja kuulla myöhemmin yleisesittelyt muiden osalta.

Teemat olivat seuraavat:

1. Kainuulaisiin vahvuuksiin perustuva elinvoima ja osaaminen
  2. Monipuolinen hyvinvointi
  3. Resurssien kestävä hyödyntäminen mm. biotalous ja kaivannaistoiminta
  4. Matkailu, vapaa-aika sekä vetovoima
  5. Saavutettavuus ja aluerakenne

Lisätietoja Kainuu-ohjelman seminaariosuudesta antaa aluekehitysjohtaja Heimo Keränen, p. 044 4100 741.

__________