10.7.2014 - 10:10

Maakuntajuhla Ristijärvellä 14.8.2014

Kanervia
Kainuun maakuntajuhlaa vietetään perinteisesti Kainuun maakuntakukan Kanervan päivänä, 14. elokuuta. Juhla kiertää kaikissa Kainuun kunnissa, tänä vuonna vuorossa on Ristijärvi.

Maakuntajuhlan ohjelma

Juhlassa jaetaan perinteiseen tapaan Pro Kainuu -palkinnot merkittävästi omaa alaansa Kainuussa edistäneille kulttuurin, elinkeinoelämän tai muun yhteiskuntaelämän vaikuttajille.

Maakuntajuhlan ohjelmassa nähdään ja kuullaan paikkakuntalaista osaamista. Ristijärven keskuskoulun Näpsät neitoset ja Kommeat pojat esittäytyvät, lisäksi kuullaan otteita musikaalista Viulunsoittaja katolla solisteina Terttu Karjalainen, Eero Leinonen ja Matti Kemppainen. Juhlassa esiintyy myös Kaukametsän Kamarikuoron kvartetti.

Esiintyjävieraaksi saapuu kaikkien tuntema Aira Samulin, jonka sydäntä lähellä ovat erityisesti ikäihmiset sekä kaikenikäisten henkinen hyvinvointi. Hän toimii myös Aivoliiton aivolähettiläänä.
Juhlan lisäksi hän vierailee kajaanilaisessa vanhusten palvelukeskuksessa.

Juhlan päättää Kajaanin puhallinorkesterin konsertti solistinaan tangokuningas Pekka Mikkola. Kesäisessä konsertissa kuullaan tangon lisäksi myös muuta kevyttä musiikkia.
Maksuton tapahtuma kaikille kainuulaisille

Ristijärvellä järjestettävä juhla on maksuton ja kaikille avoin. Kahvitarjoilu on kello 17.45 - 19 Ristijärven koulun ruokalassa. Varsinainen juhla alkaa monitoimikeskus Virtaalan juhlasalissa kello 19 ja kestää konsertin kanssa noin kaksi tuntia.

Bussikuljetukset

Maakuntajuhlaan järjestetään maksuton kuljetus kaikista Kainuun kunnista. Linja-autoliput ovat jaossa 14.7. - 1.8. välisenä aikana Kajaani Infossa, Otanmäen kirjastossa sekä kuntien pääkirjastoissa.  Paluukyydit kuntiin lähtevät juhlan päätyttyä, n. klo 21. Lisätietoa ja aikataulut tästä.

maakuntajohtajan sihteeri Salli Mikkonen