2.5.2019 - 10:50

Maakuntahallituksen päätöksiä 29.4.2019

Päätöksenteko
Kainuun maakuntahallitus kokoontui tänään Kajaanissa.

Kokouksen esityslista löytyy linkistä:

Päätökset lyhyesti:

• KAKKU - Kainuun akkukemikaaliosaamisen ja verkostojen kehittäminen- hanke, hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
  • KAMK:n simulaatio- ja terveysteknologian testiympäristö (StudioK) - hanke, hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
  • Kainuun älykkään erikoistumisen strategian toimeenpano (ELMO 2 Kainuu) - hanke,  hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
  • Liikenneasioiden ajankohtaiskatsaus, merkittiin tiedoksi asiasta saatu informaatio.
  • Kainuun liiton vuoden 2018 tilinpäätöksen hyväksyminen ja vastuuvapauden myöntäminen, hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
  • Kainuun liiton taloustilanne 31.3.2019, merkittiin tiedoksi.
  • Viraston antamat lausunnot ajalla 26.3. - 23.4.2019, merkittiin tiedoksi.
  • Pöytäkirjat ja viranhaltijapäätökset, hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
  • Tiedoksi merkittävät asiat, merkittiin tiedoksi.
  • Itä- ja Pohjois-Suomen EU:n alue- ja rakennepolitiikan 2021-2027 alueellinen valmistelu, hyväksyttiin esityslistan mukaisesti. Lisäksi hyväksyttiin asiasta julkaistava lehdistötiedote (liite).
  • Kainuun kaivannaisstrategia 2019-2025, merkittiin tiedoksi Kainuun kaivannaisstrategia 2019-2025. Lisäksi maakuntahallitus valtuutti liiton viraston tekemään esityksen kaivannaisstrategian seurantaryhmän asettamisesta
  • Maakuntajohtajan ajankohtaiskatsaus, hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
  • Maakuntajohtajan ajankohtaiskatsauksessa käytiin keskustelu Kainuun edunajamisen toimintamallista sekä akuutista hallitusneuvotteluihin vaikuttamisesta. Päätettiin pitää seuraava maakuntahallituksen kokous ensi maanantaina 6.5. ja sen keskeisiksi asioiksi valmistellaan hallitusohjelmakannanottoja sekä kutsutaan hallituksen kokouksen päätteeksi tilaisuus, jossa keskustellaan kuntien virka- ja luottamushenkilöjohdon sekä keskeisten sidosryhmien edustajien kanssa Kainuun edunajamisen ja vaikuttamisen keinoista tulevalla eduskuntakaudella.