16.3.2020 - 13:10

Maakuntahallituksen päätöksiä 16.3.2020

Päätöksenteko
Kainuun maakuntahallitus piti tänään kokouksensa Kajaanissa.

Kokouksen esityslista:

Ohessa maakuntahallituksen kokouksen 16.03.2020 päätöksiä:

*Kainuun liiton vuoden 2019 tilinpäätöksen hyväksyminen ja vastuuvapauden myöntäminen: Käydyn keskustelun jälkeen hyväksyttiin esityslistan mukaisesti muutamilla korjauksilla tilinpäätöskirjaan jotka esiteltiin kokouksessa sekä muutamilla lauselisäyksillä. Nämä korjataan ja lisätään tilinpäätöskirjaan 2019. (Korjauksia esittelytekstiin: Rahastojen ja varausten muutokset 129767,00 € ja tilikauden ylijäämä 162461,91 €. Maakuntajohtajan ehdotukseen korjaus summaan vuoden 2019 ylijäämä 162461,91 €.)

*Henkilöstöraportti vuodelta 2019: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti pienellä sanakorjauksella.

*Talousraportti 02/2020: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.

*Kainuun liiton hallintosäännön päivittäminen: Maakuntajohtajan muutettu ehdotus kokouksessa: Maakuntahallitus päättää esittää maakuntavaltuustolle, että se hyväksyy Kainuun liiton hallintosäännön oheisen erillisen liitteen mukaisesti. Lisäksi maakuntahallitus esittää, että maakuntavaltuusto päättää kokouksessaan muutetun hallintosäännön voimaantulosta. Käydyn keskustelun jälkeen maakuntahallitus päätti hyväksyä maakuntajohtajan kokouksessa muutetun ehdotuksen. Lisäksi maakuntahallitus päätti lisätä muutaman sanan hallintosäännön 125 §:ään ja 133 §:ään.

* Kainuun edunajaminen: Käydyn keskustelun jälkeen maakuntahallitus merkitsi tiedoksi saadun informaation.

* Lausuntopyyntö: Kainuun joukkoliikenteen palvelutasotavoitteet: Maakuntahallitus kävi keskustelua ja antoi evästystä Kainuun liiton virastossa valmisteltavaa lausuntoa varten.

* Kainuun maakuntasuunnitelman 2040 ja maakuntaohjelman 2022-2025 laatimisen aloittaminen ja työsuunnitelman hyväksyminen: Käydyn keskustelun jälkeen hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.

* Pöytäkirjat ja viranhaltijapäätökset: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.

* Viraston antamat lausunnot ajalla 18.02.-09.03.2020: Merkittiin tiedoksi.

* Maakuntajohtajan ajankohtaiskatsaus: Merkittiin tiedoksi.

Lisäksi lisälistalta (hallintosäännön 13 luvun 114 §:n mukaisena asiana, kokouskutsussa mainitsemattomana asiana):

*Itä- ja Pohjois-Suomen EU-toimiston vuokrasopimus: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti eli maakuntahallitus antoi valtuudet Itä- ja Pohjois-Suomen EU-toimiston johtajalle Itä- ja Pohjois-Suomen EU-toimiston vuokrasopimuksen allekirjoitukseen, edellyttäen että kaikki Itä- ja Pohjois-Suomen EU-toimiston maakunnat hyväksyvät esityksen vuokrasopimuksesta.

*******

Lisäksi tietona, että maakuntavaltuuston kokous 30.03.2020 on päätetty perua koronavirustartuntojen torjumiseksi. Seuraava maakuntavaltuuston kokous pidetään 15.06.2020.

Kuvassa Helena Aaltonen ja Minna Komulainen
1.6.2020
”Kainuu purjehtii myötävirtaan, muttei koskaan Ouluun”, uskoo toukokuussa Kainuun liitosta eläkkeelle jäänyt Helena Aaltonen. Hän on seurannut...