24.9.2018 - 15:19

Maakuntahallituksen kokouksen 24.09.2018 päätöksiä

Päätöksenteko
Kainuun maakuntahallitus kokoontui 24.09.2018 Kajaanissa.

Kokouksen esityslista ja esittelytekstit löytävät alla olevasta linkistä

Kokousasiat ja päätökset lyhyesti:

• Pohjois-Suomen kehittyvä lentoliikenne 2020 -hanke: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
  • I4B – Ideasta bisnekseksi: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti. Lisäksi maakuntahallitus päätti, että  hankkeen etenemisestä (tilannekuva) tulee raportoida maakuntahallitukselle vuosittain. Maarit Rauhala ilmoitti olevansa esteellinen ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.
  • Maakuntaohjelman toimeenpanosuunnitelman ja rakennerahasto-ohjelman rahoitussuunnitelman laadinta vuosille 2019 ja 2020: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti. Lisäksi maakuntahallitus päätti, että toimeenpanosuunnitelman valmistelussa kiinnitetään huomiota toimenpiteiden tärkeämpään vastuuttamiseen.
  • Kainuuta koskevan siltasopimuksen valmistelu: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
  • Kainuun edunajamisen tavoitteet 2018-2019: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti muutamilla lisäyksillä.
  • Kainuun edunajamisen tavoitteet ja kärkihankkeet 2019-2020 erillisliitteen kohtiin lisättiin/korjattiin seuraavasti:-
    • kohta 2.2 lisättiin Suomussalmen pienlentokenttähanke
    • kohta 2.3 lisättiin Kajaani-Kokkola maantieyhteyden kehittäminen
    • kohta 2.7 lisättiin Porrastetun sähköveron käyttöönotto Suomessa
    • kohta 4.3 lisättiin otsikkoon Maakuntien ja kuntien rahoituksen varmistaminen
    • kohta 4.3 lisättiin Metsäerä kuntaverotuksessa oikeudenmukaiseksi
    • kohta 6 korjattiin/lisättiin 72 tunnin viisumin mahdollistaminen matkailussa / viisumikäytäntöjen joustavoittaminen
  •   Kainuun edustajien nimeäminen Euregio Karelian hallitukseen vuoden 2019 loppuun saakka: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
  •   Edustajien nimeämiset Kainuun Venäjä –strategiaryhmään vuoden 2019 loppuun saakka: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
  •   Edustajien nimeämiset Kainuun koulutusasiain neuvottelukuntaan vuoden 2019 loppuun saakka: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
  •   Kainuun liiton lausunto luonnoksesta liikenne- ja viestintäministeriön asetukseksi maanteiden ja rautateiden runkoverkosta ja niiden palvelutasosta: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti muutamilla korjauksilla.

Korjaukset lausuntoon:

• Lausekorjaus 8. kappaleessa muotoon: Yhteyksien merkittäviin vientisatamiin, rajanylityspaikkoihin ja maakuntakeskuksiin kuuluisi olla mukana runkoverkkojen määrittelykriteerissä.
    • Korjaukset kohtaan (listaus lausunnon loppuosassa) Maanteiden runkoverkko:  Valtatie 5 runkoverkkona Lusista Sodankylään saakka, palvelutaso luokka I yhteysvälillä Lusi-Sodankylä.
    • Korjaukset kohtaan Rautateiden runkoverkko: Savonrata liikenneprofiililtaan myös henkilöliikenneradaksi Kouvolasta Kajaanin kautta Ouluun saakka, palvelutaso henkilöliikenne- ja tavaraliikenneradan mukainen.
  • Kainuun liiton mielipide Kymenlaakson maakuntakaavan 2040 kaavaluonnokseen: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
  • Talousraportti 08/2018 ja laajempi talouskatsaus: Merkittiin tiedoksi.
  • Pöytäkirjat ja viranhaltijapäätökset: Hyväksyttiin esityslistan mukaisesti.
  • Viraston antamat lausunnot ajalla 21.8.-17.9.2018: Merkittiin tiedoksi.
  • Tiedoksi merkittävät asiat: Merkittiin tiedoksi.
  • Maakuntajohtajan ajankohtaiskatsaus: Merkittiin tiedoksi.