28.6.2018 - 15:27

Maakunta- ja sote-uudistuksen lisäaika mahdollistaa toteutuksen jaksotuksen

Kainuu2020.fi
Kainuussa maakunta- ja sote-uudistuksen valmistelu jatkuu ja sen tuleekin jatkua hyvää vauhtia, toteaa Kainuun poliittisen ohjausryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Timo Korhonen. Hänen mukaansa uudistuksen siirtyminen vuodella, vuoden 2021 alkuun, antaa valmistelulle liikkumatilaa ja uusia mahdollisuuksia.

Toteutusta voidaan vaiheistaa, kun esimerkiksi omaisuuden siirroille ja uusien toimintatapojen kokeilulle jää enemmän aikaa. Vuoden lisäaika antaa valmiuden toteuttaa uudistus huolellisesti, hän toteaa.

Korhonen toivoo kunnilta ja muilta organisaatioilta malttia toimia valmisteluaikana tulevan maakunnan kokonaisetu huomioiden. – Soten osalta julkisten toimijoiden kilpailuasema heikkenee, mikäli kunnat tekevät lisää sosiaali- ja terveydenhuollon ulkoistuksia, hän huomauttaa.

Myös valmisteluhenkilöstön ja muutosta odottavien organisaatioiden henkilöstön jaksaminen huolettaa Korhosta. – Henkilöstö täytyy pitää mukana ja ajan tasalla, hän painottaa.

Kainuun valmistelujohtaja Jaana Korhonen näkee uudistuksen siirtymisen etuna sen, että uusien aikataulujen mukaan maakuntavaltuusto, maakuntahallitus ja lautakunnat valitaan keväällä 2019 eli puolitoista vuotta ennen uuden maakunnan aloitusta. – Tämä antaa luottamushenkilöhallinnolle mahdollisuuden tehdä uuden maakunnan linjaratkaisut rauhassa ja harkitusti.

Vuoden lisäaika valmisteluun aiheuttaa Jaana Korhosen mukaan Kainuussakin lisäkustannuksia. Myönteistä on, että hallitus on kuitenkin sitoutunut turvaamaan valmistelun jatkorahoituksen.

Kainuussa uudistuksen valmistelu jatkuu heti kesälomien jälkeen elokuussa. Syksyllä valmistelun työsuunnitelmat päivitetään uuden aikataulun mukaisiksi. Syksyn aikana on tarkoitus jatkaa muun muassa tukipalveluratkaisujen selvittelyä, uuden maakunnan palvelulupausten pohdintaa ja jo alkanutta strategiatyötä. Uuden maakunnan strategian työstämisen yhteydessä toteutetaan laaja kansalaiskysely, jossa selvitetään kainuulaisten näkemyksiä maakunnan nykytilasta ja tulevaisuudesta.

Lisätiedot:
Valmistelujohtaja Jaana Korhonen 044 591 9472