9.3.2020 - 12:33

Laaja kysely selvittää suomalaisten digitaitojen tason

digitaitokysely2
Vastaa valtakunnalliseen kyselyyn maaliskuun aikana ja auta kehittämään digitukea Kainuussa ja Suomessa! Vastauksia sähköiseen kyselyyn toivotaan mahdollisimman monipuolisesti vastaajien digitaidoista riippumatta.

Suomalaisten digitaitojen tärkeys korostuu palveluiden muuttuessa sähköisiksi. On arvioitu, että noin neljänneksellä väestöstä olisi liian heikot digitaidot, mutta varmaa tietoa tilanteesta ei ole. Tänään 9.3.2020 käynnistyvä digitaitokysely selvittää suomalaisten digitaitojen todellisen tilan.

Digitaitokysely on avoin kaikille, myös heille, kotka eivät käytä älylaitteita tai asioi itse sähköisesti. Kyselyyn toivotaan vastauksia mahdollisimman laajasti taidoista riippumatta. Vastauksia kerätään maaliskuun ajan.

Vastaamalla digitaitokyselyyn osoitteessa www.dvv.fi/digitaitokartoitus autat selvittämään digituen tasoa ja tarvetta myös Kainuussa. Kyselylomakkeita tulee myöhemmin tällä viikolla täytettäviksi paperiversioina ainakin Kajaanin pääkirjastolle, Kainuun uudelle sairaalalle, osalle kainuulaisia terveysasemia ja Ristijärven yhteispalvelupisteelle.

Digitaitokysely on osa valtiovarainministeriön rahoittamaa ja Digi- ja väestötietoviraston toteuttamaa valtakunnallista digituen koordinaatiota. Kysely on ensimmäinen digitaitojen valtakunnallinen kartoitus, jonka avulla saadaan tietoa digituen ja digipalvelujen kehittämisen tueksi.

Lue lisää Valtiovarainministeriön tiedotteesta.